آفتاب

پنومونی چه کسانی را گرفتار می‌کند؟

پنومونی چه کسانی را گرفتار می‌کند؟

یک متخصص بیماری‎های عفونی ‎و آلرژی گفت: پنومونی یا عفونت‎های ریه یکی از عفونت‎های شایع ریه در فصل زمستان است.

دکتر عباس آزادی در گفت‎و‎گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه لرستان، بیان کرد: در این بیماری مجاری ‎هوایی‎ تحتانی بیمار دچار التهاب و عفونت می‎شود.

وی ادامه داد: عارضه پنومونی اغلب به دلیل میکروارگانیسم‎های مختلف یا به دلیل تماس با موادشیمیایی یا زمانی که آنفلوآنزا شیوع پیدا می‎کند، در افراد ایجاد می‎شود.

این متخصص بیماری‎های عفونی‎ و آلرژی در پاسخ به این سؤال که استعداد ابتلا به پنومونی در چه افرادی بیشتر است؟ پاسخ داد: سالمندان، سیگاری‎ها، کودکان، خانم‎های باردار و کسانی که داروی ضعف ‎ایمنی مصرف می‎کنند بیشتر در معرض ابتلا به پنومونی قرار دارند.

وی با اشاره به علائم بالینی این بیماری تصریح کرد: از علائم شایع این بیماری می‎توان به تب، لرز، سرفه‎های خلط‎‎دار، کاهش وزن و بی‎اشتهایی اشاره کرد و گاهی اوقات در افراد سالمند با اختلال هوشیاری یا هذیان‎گویی نیز همراه است.

آزادی خاطرنشان کرد: هنگام ابتلا به این علائم باید حتما به پزشک مراجعه شود تا پزشک براساس معاینه ‎بالینی و گرافی ‎ریه‎ها، تشخیص دهد نیاز به بستری است یا درمان سرپایی.

وی یادآور شد: بیماران سالمند و افرادی که عفونت در دستگاه تنفسی آنان شدت پیدا کرده نیاز به بستری دارند و اغلب درمان تزریقی گرفته و آنتی‎بیوتیک‎های مختلف هم بسته به نظر پزشک مصرف می‎کنند.

این متخصص بیماری‎های عفونی ‎و ‎آلرژی با بیان اینکه افراد جوان و کسانی که بیماری زمینه‎ای ندارند اغلب سرپایی مداوا می‎شوند و نیاز به بستری ندارند، افزود: به بیماران مبتلا به پنومونی توصیه می‎شود حتما داروهای خود را به طور مرتب و کامل مصرف کرده و دوره درمان خود را کامل کنند.

آزادی در پاسخ به این سؤال، اظهار کرد: از کارهایی مثل سیگار کشیدن و مخلوط‎کردن جوهرنمک و سفیدکننده‎ها در فضای سربسته که آسیب جدی به ریه‎ها وارد می‎کنند پرهیز کنیم، در فصولی که اپیدمی آنفلونزا شایع است، واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده و چنانچه ضرورتی ندارد از منزل خارج نشویم.

این متخصص بیماری‎های عفونی ‎و ‎آلرژی شست‌وشوی مرتب دست‎ها را با آب و مایع‎ دستشویی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر دانست.

انتهای پیام
کد N666104

وبگردی