آفتاب
نایب رئیس مجلس:

شرایط اقتصادی موجود نباید به منابع تخصیصی به حوزه پژوهش و فناوری آسیب بزند

شرایط اقتصادی موجود نباید به منابع تخصیصی به حوزه پژوهش و فناوری آسیب بزند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط اقتصادی موجود نباید به منابع اختصاص یافته به حوزه پژوهش و فناوری آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد که در مراسم ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد:‌ یکی از واقعیت‌های تاریخ حیات بشر در سده‌های اخیر مصیبت منابع طبیعی، ثروت‌های بادآورده و یا ثروت نفت است و در آینده بسیار نزدیک در کشورهای منطقه شاهد فقر، رکود و ورشکستی سیاسی و اقتصادی خواهیم بود که این موضوع‌ را دست‌های سیاسی مدیریت می‌کنند و ما نیز اگر توجه نکنیم، از این مصیبت در امان نخواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و با بیان اینکه این موضوع بودجه کشور را دچار نوسان کرد، تاکید کرد: بودجه عمومی سال 94 ، 270 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که 70 هزار میلیارد تومان از این میزان منابع حاصل از فروش نفت خواهد بود.

ابوترابی فرد افزود: با توجه به عملکرد بودجه سال 93 به نظر می‌رسد که در سال 94 احتیاجی به منابع حاصل از فروش نفت نداریم و می‌توانیم این منابع را در صندوق توسعه ملی هزینه کنیم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به ظرفیت‌های ویژه کشور در بودجه شرکت‌های دولتی گفت: به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی 45 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه دارد و صنعت خودروسازی با یک و نیم میلیون تولید خودرو، گردش مالی سالانه‌اش 20 هزار میلیارد تومان است که این ارقام نشان می‌دهد ما به معنای واقعی کلمه ثروتمند هستیم.

وی با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های فراوانی دارد و به معنای واقعی ثروتمندیم، تصریح کرد: مشکل اینجاست که نمی‌توانیم به طور شایسته از این ثروتها استفاده کنیم.

ابوترابی با تاکید بر اینکه نیازمند یک تحول نگاه در مدیریت کشور هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کاهش قیمت نفت در کشور باید این باشد که صاحبان اندیشه در عرصه رشد و اقتصاد حضور یابند و امیدواریم شرایط فعلی کشور راه را برای تحول هموار کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت و مجلس هر دو بر این امر اتفاق نظر دارند که اقتصاد مبتنی بر نفت در کشور باید به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق یابد و نفت از مدیریت هزینه‌ای خارج شود که امیدواریم این نگاه حاکم بر مجموعه راه را برای شکل دهی اقتصاد مقاومتی هموار کند.

انتهای پیام

کد N666045

وبگردی