آفتاب

غیبت سلطان قابوس مایه نگرانی عمان شده است

غیبت سلطان قابوس مایه نگرانی عمان شده است

دیپلمات‌های عمانی اعلام کردند که حضور طولانی سلطان قابوس پادشاه عمان در خارج از شش ماه پیش تا کنون به دلیل بیماری نگرانی‌هایی را در مورد جانشینی وی و ثبات در این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سلطان قابوس 74 ساله هم رئیس دولت و هم نخست وزیر است و قدرت اجرایی وزارتخانه‌های این سلطنت (وزارت دفاع، کشور، وزارت خارجه و اقتصاد) را تضمین می‌کند.

یک دیپلمات غربی در مسقط به خبرگزاری فرانسه توضیح داد که سلطان قابوس 44 سال است که رئیس این دولت است و جانشینی مشخصی ندارد و تمام قدرت‌های اجرایی در دستان وی متمرکز شده است. در غیاب وی روند تصمیم گیری دچار مشکل شده است.

وی در 9 ژوئیه 2014 برای انجام آزمایشات پزشکی به آلمان سفر کرد. وی که از سرطان روده رنج می‌برد تنها یک مرتبه از آن زمان در تاریخ 5 نوامبر در تلویزیون دولتی ظاهر شد.

این دیپلمات اضافه کرد: وی که بسیار نحیف شده بود اعلام کرد که نمی‌تواند در مراسم سالگرد تجلیل شرکت کند.

یک دیپلمات دیگر می‌گوید که چون سلطان قابوس نماینده صاحب امتیازی را اختیار نکرده که بتواند در نبود او تصمیم گیری کند با وجود این رشد اقتصادی عمان رو به افول است و احتمال آن می‌رود که شرایط با سقوط قیمت نفت خام وخیم‌تر شود چرا که این کشور 79 درصد از درآمد خود را از فروش نفت بدست می‌آورد.

انتهای پیام

کد N665737

وبگردی