آفتاب
آیت الله مقتدایی:

حوزه علمیه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در کشور می‌گذرد بی‌تفاوت باشد

حوزه علمیه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در کشور می‌گذرد بی‌تفاوت باشد

قم - دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی به فرموده رهبری مولد حوزه است و حوزه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در کشور می‌گذرد بی‌تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مرتضی مقتدایی، شامگاه چهارشنبه در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در تالار همایش دارالشفا برگزار شد با اشاره به قیام مردم قم در ۱۹ دی‌ماه سال ۵۶ اظهار داشت: به برکت قیام مردم قم در ۱۹ دی شعله مخالفت با رژیم طاغوت در کشور شعله ور شد و ادامه یافت و در ‌‌نهایت منجر به سقوط رژیم ستم شاهی شد.

وی با تبریک فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) ابراز داشت: رسول گرامی اسلام(ص) در قرآن کریم هم بشیر و هم نذیر معرفی شده است که به مردم نسبت به مسیرهای انحرافی و باطل هشدار می‌دهند تا گمراه نشوند و راه حق را برای آنها تبیین می‌فرماید و برای آنان هادی و راهنما است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ابراز داشت: در دنیای امروز از طریق امواج ماهواره‌ای و سایت‌های مختلف و فضای مجازی  دشمنان به دنبال القای شبهات و ایجاد عرفان‌های کاذب هستند تا از این روش‌ها جوانان ما را گمراه کنند که در این میان حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند.

طلاب رسالت خنثی سازی شبهه افکنی‌های دشمنان را بر عهده دارند

وی اضافه کرد: طلاب و روحانیون و مراجع تقلید به عنوان جانشینان پیامبر(ص) رسالت خنثی سازی شبهه افکنی‌های دشمنان را بر عهده دارند و در این مسیر باید تمام تلاش و همت خود را به کار بگیرند.

آیت الله مقتدایی، در ادامه با اشاره به برگزاری مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: این مجمع امروز در حوزه علمیه تشکیل شده که مورد عنایت مقام معظم رهبری است.

وی گفت: اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز در این مجمع حضور دارند و در واقع این مجمع وابسته به جامعه مدرسین است که امیدواریم در داخل و خارج از حوزه شاهد وحدت بیشتری بین حوزویان باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: اساتید حوزه‌های علمیه باید شاگردانشان را به گونه‌ای پرورش دهند که از میان آنها مراجع و علمای بزرگ تربیت و پرورش یابند که البته در گذشته اینگونه بوده است و اساتید مسئولیت تربیت شاگران را بر عهده داشتند.

وی با بیان اینکه اساتید امروز باید چگونگی تحصیل شاگرانشان را مورد ارزیابی قرار دهند و در جریان برنامه‌ها و پیشرفت‌های علمی آنان باشند، افزود: این روش سیره اساتید و علمای بزرگ در گذشته بوده است و اساتید در زمینه مباحث اخلاقی طلاب نیز باید به این امر توجه داشته باشند که اخلاق در بین طلاب نباید کمرنگ شود.

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: خانواده‌های طلاب جوان از حوزه علمیه انتظار دارند تا بستر پیشرفت‌های علمی و اخلاقی را برای فرزندانشان فراهم شود تا آنان بتواند مراتب کمال را طی کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توجه حوزه علمیه به آنچه که در انقلاب رخ می‌دهد بیان داشت: حوزه باید به اتفاقاتی که در انقلاب و کشور رخ می‌دهد توجه داشته باشد و اگر در جایی نقص و مشکلی وجود دارد تذکر دهد که این امر از تأکیدات مقام معظم رهبری است.

حوزه علمیه باید نسبت به انقلاب احساس مسئولیت داشته باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب خطاب به اعضای جامعه مدرسین فرمودند که شما می‌تواند وزرا و مسئولان کشور را فرابخوانید و حتی می‌توانید به آنان تشر بزنید و تذکر دادن نباید تنها بر عهده من باشد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه باید نسبت به انقلاب احساس مسئولیت داشته باشد، افزود: انقلاب اسلامی به فرموده رهبر معظم انقلاب مولد حوزه علمیه است و حوزه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در کشور می‌گذرد بی‌تفاوت باشد.

آیت الله مقتدایی بیان داشت: از مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه انتظار می‌رود تا با حفظ وحدت و استفاده از ظرفیت اساتید و فضلای حوزه در مسیر اعتلای آن گام بردارند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، افزود: در حال حاضر شورای مدیریت حوزه‌های استانی زیر نظر ولی فقیه در هر استان تشکیل شده که این امر موجب انسجام خوبی شده است.

کد N665117

وبگردی