آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد

ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به مباحث قرآنی

ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به مباحث قرآنی

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی گفت: حوزه‌های علمیه به هر میزان با قرآن آشنا شوند برکات آن‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب «زن در تفسیر نمونه» با تبریک میلاد مسعود نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: در تمام مجالسی که بحث‌های قرآنی می‌شود، یک نورانیت خاصی وجود دارد که سبب نشاط، امید و روحانیت انسان می‌شود.

وی افزود: قرآن از چندین زاویه معجزه است، برخی خیال می‌کردند تنها فصاحت و بلاغت قرآن اعجاز آن را نشان می‌دهد؛ ولی آرام آرام اعجاز قرآن از نظر علوم روز، تواریخ بشر و نبود اختلاف مشخص شد.

این مرجع تقلید یکی از اعجازهای قرآن را جامعیت آن دانست و بیان کرد: در قرآن برای تمام مسائل زندگی فرد راه حل بیان شده است؛ قرآن تمام مسائل زندگی را بیان کرده است که باید آنها را جمع بندی و فصل بندی کرد.

وی تصریح کرد: در قرآن چیزی کم و کسر نیست، البته وقتی مطالب در آیات مختلفی بیان شده است، فرد زیاد متوجه این جامعیت نمی‌شود، در حالی که وقتی به صورت موضوعی و طبقه بندی شده بیان می‌شود، فرد به محتوا و جامعیت قرآن پی می‌برد.

مکارم شیرازی با تأکید بر توجه ویژه به مسأله تفسیر موضوعی بیان کرد: عظمت و جامعیت قرآن در تفسیر موضوعی بیش از تفسیر ترتیبی روشن می‌شود؛ قرآن کریم الگوهای متفاوتی را برای هدایت افراد بیان کرده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن برای زن ارزش خاصی بیان می‌کند، این در حالیست که در دوران جاهلیت برای زن اهمیتی قائل نبودند، گفت: اکنون شاهد بازگشت جاهلیت ثانی هستیم؛ اکنون داعشی‌های و تکفیری‌ها زنان را به دوران جاهلیت برده و آنها را ابزاری برای هوسرانی خود قرار داده‌اند و نام آن را جهاد نکاح گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: تروریست‌های داعشی‌ و تکفیری‌ها زنان را می‌فروشند و با پول آن سلاح خریده و مسلمانان را می‌کشند، وقتی به آنها گفته می‌شود، اسرائیل غاصب در برابر شما است می‌گویند نخست باید مسلمانان را کشت و سپس به اسرائیلی‌ها توجه کرد.

این مرجع تقلید با این‌که قرآن اقیانوسی است که عمق آن مشخص نیست، اظهار کرد: بنده اکنون 800 نکته جدید از قرآن که در تفسیر نمونه بیان نکرده‌ام را نوشته و می‌خواهم این تعداد را به هزار عدد برسانم و سپس به صورت هزار نکته جدید قرآنی بیان شود.

وی یادآور شد: حفظ قرآن در دوران کنونی نیز اهمیت داشته و آثار خاصی دارد؛ ولی‌ ضمن قرائت قرآن باید به تدبیر آن نیز توجه ویژه داشت تا بتوان محتوای آن را درک کرد تا عمل کردن به قرآن در جامعه یک مساله اساسی شود، یعنی همه مسائل زندگی باید در کنار مسائل قرآنی قرار گیرد، قرآن دریایی است که به هر میزان درباره آن بیندیشیم تمام نشده و موضوعات جدیدی را خواهیم فهمید.

انتهای پیام

کد N665078

وبگردی