آفتاب
پیام هاشمی‌رفسنجانی به همایش بزرگ خادمان قرآن کریم؛

کج‌فهمی و تحریف‌های دوستان نادان موجب افراطی‌گری در جهان اسلام شده‌است

کج‌فهمی و تحریف‌های دوستان نادان موجب افراطی‌گری در جهان اسلام شده‌است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پیامی به همایش خادمان قرآن تاکید کرد: جهان اسلام، به دلیل کج‌فهمی‌ها و یا تحریف‌های سهوی دوستان نادان و عمدی دشمنان دانا دچار تشتت، افراطی‌گری‌های خشن و خانمان‌سوز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین مجمع خادمان قرآن کریم که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد با قرائت پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کار خود پایان داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این پیام با تأکید بر اهمیت نشر قرآن در جامعه گفت: نکته ظریف تعالیم قرآنی وجود مصادیق فراوان برای همه شاخه‌های جدید علم و توجهات آیات و سور به تخصصی‌ترین زیرشاخه‌های علوم مخصوصاً در پزشکی است که همچنان می‌تواند منبع و مرجع تحقیقات و پژوهش‌ها برای به‌روزترین دانشمندان باشد.

متن پیام به شرح زیر است:

«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» سوره اسرا، آیه 9

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن اعجاز ابدی خاتم پیامبران و خلود و جاودانگی، معجزه قرآن است که خداوند در آیه مبارکه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، علاوه بر تضمین حفاظت از این دایره المعارف آسمانی در مقابل تحریف‌گران و تحریف‌گرایان، به پیروان دیگر ادیان و «اهل کتاب» بشارت می‌دهد که آیه آیه قرآن، نسخه‌ی انسان‌ساز و شفابخش برای همه‌ی دردها و بیماری‌های انسانیت در همه اعصار است.

اعجاز دیگر این گنجینه سعادت و کلید فتح باب کمال انسانیت، بلاغت لفظ و معناست که پس از قرائت سبعه و کتابت و از نخستین روزهای پس از تلاوت عمومی آن برای مسلمانان، راویان، محدثان، ادیبان، عارفان، متکلّمان، فیلسوفان و مفسّران، هر یک به فراخور فهم و درک خود، شروع به برچیدن دانه‌های خرد و اندیشه، از خرمن معانی آن کرده‌اند و هر بار دُرّی براساس درک خویش از مطالب بیکران قرآن یافته‌اند و هنوز که معلوم نیست تا کی و تا کجا ادامه خواهد داشت، این اقیانوس سرشار از گرانبهاترین مفاهیم، مشعلی برای تبیین راه بشریت به سوی قرب الهی است و شگفت‌انگیزتر اینکه «از هر زبان که می‌شنویم،  نامکرر است».

نکته ظریف تعالیم قرآنی، وجود مصادیق فراوان برای همه‌ی شاخه‌های جدید علم، مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و توجهات آیات و سور به تخصصی‌ترین زیرشاخه‌های علوم، مخصوصاً در پزشکی است که همچنان می‌تواند منبع و مرجع تحقیقات و پژوهش‌ها برای  به روزترین دانشمندان باشد و حتی علمای هرمنوتیک در غرب، اساس علم خود را از تأویلی گرفتند که 1400 سال پیش پیامبر امّی اسلام بر ضرورت تعلیم و تعلّم آن، برای پی بردن به بطون قرآن تأکید کردند.

متأسفانه اکنون جهان اسلام، به دلیل برخی کج فهمی‌ها و یا تحریف‌های سهوی دوستان نادان و عمدی دشمنان دانا از قرآن، دچار سردرگمی، تشتت، افراطی‌گری‌های خشن و خانمانسوز شده است و هر روز شاهد شکلی جدید از بروز و ظهور عوامل تفرقه و تنازع در گوشه گوشه جهان هستیم که تحت عناوین دروغین اسلام و مسلمین شکل می‌گیرد، در چنین شرایطی، قرآن پژوهان و دانشمندان اسلامی، بیش از هر زمان دیگری وظیفه و رسالت معرفی اسلام ناب و اصیل محمدی(ص) را با استفاده از آیات ناب قرآن و تأویل و تدبّر در این کتاب آسمانی بر دوش دارند. که اگر اصل قرآن و احکام اسلام بدون پیرایه محور زندگی مسلمانان قرار گیرد، دیگر عده‌ای جاهل و فاسق نخواهند توانست به اسم اسلام و مسلمان، چهره رحمانی و انسانی اسلام را خدشه دار کرده و به جای آشنا کردن مردم جهان با ابعاد والای انسانی و رحمانی قرآن، آنان را اسلام هراس و از قرآن دور کنند.

همه‌ آنچه که از متن قرآن گفته‌اند و گفتیم، برای مباحث تئوری و کاربردی در جامعه، نیاز به انسان‌هایی است که در تعبیر گردهمایی امروز شما، «خادمان قرآن» نامیده می‌شوند.

خادمانی که اگر علم و عملشان مکمّل هم و باعث تقویت باورهای قرآنی در سطوح مختلف جامعه باشند، مبلغان مکارم اخلاق، ناشران خوبی‌ها، آمران به معروف و ناهیان از منکر، آن هم منبعث از صفت رحمانی و رحیمی خداوند صاحب قرآن خواهند بود.

با تشکر از ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سازماندهی خادمان قرآن که نوعی تمرکزگرایی برای استفاده بهینه از خردجمعی در جهت بهبود کارهای پراکنده، سلیقه‌ای و برخاسته از شرایط زمانی و مکانی است، امیدوارم از معنویت قرآن و برکت کارهای قرآنی به عنوان بهترین سرمایه‌ی فرهنگی در جهت تقویت کمی و کیفی ارشاد اسلامی در جامعه و به خصوص در میان نسل جوان بهتر و بیشتر استفاده نماییم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد N664695

وبگردی