آفتاب

سربازان خارجی رفتند؛ افغان‌ها هنوز منفجر می‌شوند

سربازان خارجی رفتند؛ افغان‌ها هنوز منفجر می‌شوند

پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان می‌توانست نقطه عطفی در حل مساله مهمات منفجر نشده و عمل نکرده در این کشور باشد اما کارشناسان معتقتدند که نیروهای تحت رهبری آمریکا باید اطلاعات بیشتری درباره محل این مهمات ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حتی پس از اقدامات گسترده پاکسازی که باعث کشف و خنثی شدن امن میلیون‌ها مورد از این مهمات منفجر نشده و عمل نکرده شده، باز هم چندین دهه درگیری در افغانستان از زمان حمله شوروی در سال 1979 میلادی، مین، خمپاره، بمب و راکت‌های بسیاری را در شهرها، روستاها و زمین‌های سراسر این کشور باقی گذاشته است.

تمامی طرفین درگیر در این جنگ طولانی مسئول این مهمات منفجر نشده و عمل نکرده هستند و کودکان به خاطر کنجکاوی‌هایشان و این حقیقت که در زمین‌های مین‌گذاری شده و علامت‌گذاری نشده‌ای بازی می‌کنند، بیشتر از دیگر اقشار جامعه در خطر هستند.

در آغاز سال 2015 میلادی نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) با نیروی حمایت قاطعانه تحت رهبری آمریکا که یک هیات آموزشی و حمایتی است، جایگزین شدند که نشان‌دهنده مرحله مهم خروج نیروهای خارجی از افغانستان از زمان ورودشان در سال 2001 میلادی است.

محمد صدیق رشید، مدیر مرکز هماهنگی اقدامات مربوط به مین در افغانستان گفت: نیروهای ناتو از سلاح‌هایی استفاده می‌کردند که با کمک آنها می‌توانستند بفهمند این مهمات منفجر نشده و عمل نکرده در کجا کار گذاشته شده‌اند. این اطلاعات نجات‌دهنده زندگی هستند.

وی افزود: اگر آنها بتوانند به ما محل کارگذاری این مهمات را بگویند کمک بزرگی به ما کرده‌اند اما آنها تنها اطلاعاتی را به ما داده‌اند که کافی نیست و باید اطلاعات بیشتری را در اختیار ما بگذارند.ما این مساله را با نیروهای ایساف مطرح کرده‌ایم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و آنها در حال خروج از افغانستان هستند. اگر آنها این اطلاعات را به ما ندهند، کار بسیار دشوار می‌شود و زمان، سرمایه و تلفات بیشتری صرف آن خواهد شد و افراد بسیاری به ویژه کودکان جان خواهند داد.

یکی از مقامات ارشد خیریه Halo Trust که در خارج کردن و خنثی کردن مهمات منفجر نشده و عمل نکرده بسیار متخصص است، گفت: مهم‌ترین خطر مهمات منفجر نشده و عمل نکرده است چراکه گاهی اوقات اگر شما به آن دست بزنید یا بخواهید آنها را خارج کنید، منفجر می‌شوند.

وی افزود: پاکسازی بمب‌های خوشه‌ای و دیگر مهمات منفجر نشده و عمل نکرده یکی از چالش‌های بزرگ پنج یا 10 سال اخیر محسوب می‌شود، چراکه این مهمات به شدت به مناطق مسکونی نزدیک هستند.

نیروهای ایساف در بیانیه‌ای گفتند، آنها تمامی مهمات منفجر نشده را از مناطقی‌ که به نیروهای افغان محول نشده‌اند، پاکسازی کرده‌اند، نیروهای ایساف بیش از 7500 نیروی امنیتی افغان را به منظور خنثی کردن مهمات ضد دولتی آموزش داده‌اند.

انتهای پیام

کد N664641

وبگردی