آفتاب

عوارض فراوان بروسلوز برای بیماران مبتلا به تب مالت

عوارض فراوان بروسلوز برای بیماران مبتلا به تب مالت

مسئول واحد مبارزه با بیماری‎های واگیر دانشگاه علوم‎پزشکی لرستان گفت: زیان‎هایی که بروسلوز برای بیمار برجا می‏‌گذارد به اندازه‌ی 20 درصد مرگ یک فرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان،«محمد ساکی» در جلسه‌ی کارگروه سلامت شهرستان سلسله، اظهار کرد: چالش‎های عمده‌ای در خصوص تب‎مالت، روش‎های سنتی و غیربهداشتی، وضعیت اماکن مسکونی و نزدیکی آن به محل اسکان دام‎ها وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از 500 هزار مورد جدید انسانی بروسلوز از 56 کشور جهان گزارش می‎شود و در این میان نوع بزی آن با چالش‎های بیشتری مواجه است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‎های واگیر دانشگاه علوم‎پزشکی لرستان افزود: مرگ ‎و‎ میر ناشی از این بیماری اندک است، اما عوارض و زیانی که برجا می‏‌گذارد به اندازه‌ی 20 درصد مرگ یک فرد است.

ساکی با بیان اینکه کشور ما، یکی از کشورهای پرشیوع در زمینه ابتلا به این بیماری است، خاطرنشان کرد: تعداد موارد گزارش‎ شده این بیماری طی سال 89، 12 هزار و 248 مورد و در سال 92، 19 هزار و 92 مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه شمار موارد گزارش ‎شده‌ی این بیماری 50 درصد افزایش یافته است، افزود: پارسال، 59 درصد مبتلایان به این بیماری، مرد و 41 درصد زن بودند.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‎های واگیر دانشگاه علوم‎پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: عمدتاً این بیماری را به‌عنوان بیماری ‎روستایی می‎شناسند و عمده‎ترین موارد ابتلا به این بیماری، تماس مستقیم با دام و در مرحله بعد، استفاده از فرآورده‎های لبنی غیربهداشتی است.

ساکی با بیان اینکه سلسله نسبت به دیگر شهرستان‎ها دارای موارد گزارش ‎شده کمتری است، تصریح کرد: البته این کمتربودن، نگران‎کننده‎تر است، زیرا ممکن است به‌علت عدم مراجعه و گزارش موارد ابتلا از سوی بیماران باشد.

وی اظهار کرد: در رتبه‎بندی بیماری‎ها، تب‎مالت در اولویت اول بیماری‎های واگیر استان و شهرستان است، چون این بیماری منجر به زیان اقتصادی به جامعه و جمعیت روستایی و دامپروری استان می‎شود.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‎های واگیر دانشگاه علوم‎پزشکی لرستان گفت: در جلسات کشوری، استانی و منطقه‎ای بر اقدام فوق‎العاده و مداخله ویژه، در رابطه با این بیماری تأکید شده است.

ساکی با اشاره به اینکه، هزینه‌ی دارویی افراد مبتلا، حدود 200 میلیون تومان در سال است، از اجرای طرح آموزش نحوه‌ی پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جمعیت روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: انتظار می‎رود در پایان مراحل اجرایی این طرح، جمعیت هدف در مناطق روستایی، آموزش راه‎های مراقبت و پیشگیری از بیماری تب ‎مالت را به‌طور کامل دریافت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد در سال‎های آینده سطح سواد درصد بیشتری از جمعیت روستایی، نسبت به این بیماری افزایش یابد.

«غلامرضا سلیمانی»، فرماندار سلسله نیز در این جلسه بر لزوم برنامه‎ریزی دقیق برای کنترل بیماری تب‎ مالت در شهرستان تأکید کرد.

وی با اظهار نگرانی از روند روبه‎رشد بیماری تب‎مالت در مناطق روستایی، اظهار کرد: همه‌ی دستگاه‎های ذی‌ربط موظف هستند تا برنامه‎ریزی دقیق و مستمری جهت جلوگیری از روند روبه‎رشد این بیماری داشته باشند.

سلیمانی با تأکید بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بیماری تب ‎مالت، خاطرنشان کرد: متأسفانه این بیماری در مناطق روستانشین به واسطه دامپروری و نگهداری دام به روش سنتی بیشتر دیده می‎شود.

انتهای پیام

کد N664618

وبگردی