آفتاب
از سوی معاون اول رییس جمهور؛

آیین‌نامه اجرایی ماده(۱۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی ماده(۱۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ابلاغ شد

هیات وزیران، آیین‌نامه اجرایی ماده (11) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را تصویب کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این آیین نامه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند حسب مورد هزینه خدمات مربوط به آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی از جمله انشعاب موارد یاد شده در کلیه گلزارها و یادمان شهداء را تأمین نمایند.

متن این آیین‌نامه به شرح زیر است:

آیین‌نامه اجرایی ماده (11) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

ماده1 در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف قانون: قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 1391 .

ب بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

پ مزار شهید: محل دفن پیکر مطهر شهید معلوم الجسد و گمنام و سنگ یادبود شهید مفقودالجسد.

ت گلزار شهدا: محلی که مشتمل بر وجود یک یا تعدادی از مزار شهید می‌باشد.

ث یادمان شهدا: کلیه فضاها، ساختمان‌ها، معماری آثار حجمی و نقوش برجسته مرتبط با شهیدان و مفاهیم ایثار و شهادت که طراحی و در گلزار شهدا و یا در جوار آن اجراء می‌گردد.

ج ساخت و ساماندهی گلزار شهدا: اقداماتی که در ارتباط با فضاسازی، بهسازی و زیباسازی گلزار شهدا طراحی و اجراء می‌شود.

چ نگهداری گلزار و یادمان شهدا: اقداماتی که در ارتباط با حفظ، حراست، نظافت و مرمت مستمر گلزار و یادمان شهدا اجراء می‌شود.

ه دستگاههای مشمول: وزارتخانه‌های کشور، نیرو، نفت و راه‌و شهرسازی.

ماده2 وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند حسب مورد هزینه خدمات مربوط به آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی از جمله انشعاب موارد یاد شده در کلیه گلزارها و یادمان شهداء را تأمین نمایند.

تبصره هزینه‌های آب، برق و گاز مصرفی گلزارها و یادمان شهداء در مکانهایی که تحت پوشش شهرداری‌ها و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند، رایگان است.

ماده 3 وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به احداث و بهسازی جاده‌های مواصلاتی مناسب و تأمین هزینه‌های خدمات مربوط و تهیه و نصب تابلوهای راهنمای گلزارها و یادمان شهداء در مناطق مختلف کشور اقدام نماید.

ماده4 وزارت کشور موظف است نسبت به تأمین هزینه‌ و اجرای خدمات مربوط به نگهداری گلزارها و یادمان شهداء از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوط اقدام نماید.

ماده5 هرگونه جابجایی قبور و دفن افراد غیرشهید یا تغییر کاربری و اجرای هرگونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهداء با موافقت بنیاد امکانپذیر است.

ماده6 بنیاد موظف است نسبت به ساخت و ساماندهی گلزارها و یادمان شهدا اقدام نماید.

ماده7 دستگاههای مشمول مکلفند اعتبارات موردنیاز برای اجرای این آیین‌نامه را با هماهنگی بنیاد جهت پیش‌بینی در لوایح بودجه سالانه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نمایند و سازمان یاد شده مکلف است اعتبار مربوط را در ردیف اعتباری دستگاههای مشمول منظور و پرداخت نماید.

ماده8 به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین‌ دستگاههای ذی‌ربط جهت اجرای مناسب این آیین‌نامه کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در مراکز استانها با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

الف معاون امور عمرانی استاندار (رئیس)

ب مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان (دبیر)

پ رئیس واحد استانی وزارت نیرو

ت رئیس واحد استانی وزارت نفت

ث رئیس واحد استانی وزارت راه و شهرسازی

ج رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

چ نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در استان

ح مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان

تبصره1 دبیرخانه کارگروه در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مستقر می‌باشد.

تبصره2 جلسات کارگروه هر سه ماه یکبار با دستور جلسه مشخص برای بررسی وضعیت گلزارها و اتخاذ تدابیر لازم در رابطه با مسایل و مشکلات مربوط تشکیل می‌گردد.

تبصره3 در صورت لزوم از سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی و همچنین اشخاص صاحب نظر برای شرکت در جلسات مزبور دعوت خواهد شد.

تبصره4 رئیس کارگروه موظف است گزارش عملکرد کارگروه را به طور سالانه تهیه و به وزارت کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نماید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‎جمهور، این مصوبه را در تاریخ 14 /10/ 1393 برای اجرا به وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ کرد.

انتهای پیام

کد N664364

وبگردی