آفتاب

اتحادیه اروپا اظهارات "غیر مسوولانه" مرکل را سرزنش کرد

اتحادیه اروپا اظهارات "غیر مسوولانه" مرکل را سرزنش کرد

رئیس پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه)، صدراعظم آلمان را به دلیل اظهارت وی مبنی بر احتمال خروج یونان از این اتحادیه در صورت پیروزی چپگرایان در انتخابات پارلمانی سرزنش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره خروج یونان از اتحادیه اروپا "گمانه‌زنی غیرمسوولانه" می‌کند. وی تاکید کرد: بحث‌ و گمانه‌زنی در رابطه با احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا هیچ کمکی نمی‌کند.

طبق اعلام پارلمان یونان، انتخابات زودهنگام در 25 ژانویه 2015 (پنجم بهمن) برگزار خواهد شد. این تاریخ از سوی آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان تعیین شد و پارلمان جدید نیز پنجم فوریه 2015 کار خود را آغاز می‌کند.

پارلمان یونان پس از آن منحل شد که احزاب نتوانستند بر سر انتخاب رئیس‌جمهوری آتی که پستی کاملا تشریفاتی است، به توافق برسند و سه بار رای‌گیری در پارلمان شکست خورد و همین امر به انتخابات زودهنگام انجامید. دوره ریاست جمهوری پنج ساله کارولوس پاپولیاس 85 ساله در ماه مارس به پایان می‌رسد.

نخست‌وزیر یونان هفته گذشته هشدار داد که ممکن است این کشور مجبور شود از حوزه یورو خارج شود و این در صورتی است که حزب رادیکال چپگرای سیریزا در انتخابات پیروز شود. این حزب وعده داده است که به سال‌ها ریاضت اقتصادی این کشور که در ازای کمک مالی اجرا شده، پایان دهد. ساماراس خطاب به رئیس‌جمهوری یونان گفته است: این کشمکش در نهایت تعیین می‌کند که آیا یونان در اروپا باقی می‌ماند یا خیر.

نگرانی‌ها درباره خروج یونان از منطقه یورو، بازارها را بی‌ثبات کرده و نگرنی‌هایی را در پایتخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده است. آخرین انتخابات در یونان که سال 2012 برگزار شد، با هفته‌ها بی‌ثباتی سیاسی همراه شد و برخی نگرانند که این روند بار دیگر میان حزب محافظه‌کار دموکراسی نو و سیریزا، به رهبری الکسیس تسیپراس تکرار شود.

هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز گزارش داد، اگر یونانی‌ها دولتی را انتخاب کنند که به برنامه ریاضت اقتصادی کنونی این کشور پایان دهد، صدراعظم آلمان آماده است تا یونان را از منطقه یورو خارج کند. این گزارش که از منابع نزدیک به دولت آلمان نقل شده بود و مرکل آن را نمی‌پذیرد، همزمان با آن منتشر شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حزب چپگرای افراطی یونان سه هفته پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پیشرو است.

با این وجود مارتین شولتس به عنوان عضو آلمانی پارلمان اروپا هشدار داد: چنین اظهارات غیرمسوولانه‌ای در رابطه با یونان منجر می‌شود که مردم این کشور گمان کنند که حق انتخاب آزادانه را ندارند و نمی‌توانند برای سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند. در این صورت آنها فکر می‌کنند که این بروکسل و برلین هستند که برایشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N664305

وبگردی