آفتاب

برگزیدگان «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» معرفی شدند

برگزیدگان «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» معرفی شدند

برگزیدگان «سوگواره سرخ، سیاه، به رنگ عشق» همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه «خیمه ها و نجواها» شب گذشته 16 دی‌ماه در مرکز همایش های برج میلاد تهران معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» همزمان با اختتامیه «خیمه ها و نجواها» با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان و مدیرعامل برج میلاد تهران در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ عاشورایی همواره در کنار سوگ، زایندگی داشته و همواره همه انسان ها از باغ معطر امام حسین (ع) و شمیم دلگشای عاشورایی استشمام می کنند.

وی افزود: هنر از 2 شکل پدیده آمده است که یکی صورت و محتوا  و دیگری فرم های هنرهای تجسمی بوده است. هنرهای تجسمی بیانگر احساسات هنرمندان درباره یک واقعه است و در سال های اخیر شاهد خلق شاهکارهای دینی بسیاری به ویژه با فرهنگ عاشورایی از سوی هنرمندان بوده ایم.

در ادامه این برنامه از هنرمندان و دست اندرکاران ویژه برنامه «خیمه ها و نجواها» تقدیر شد.

مدیرعامل برج میلاد تهران و مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیر و جوایز را به ترتیب به محمود عزیزی، آتیلا پسیانی، رسول نجفیان،سیاووش طهمورث،حسام الدین سراج، حسین پارسایی، بهاره رهنما،سیما تیرانداز، سعید داخ، ابوالفضل ورمزیار، علیرضا صالح نژاد،ابراهیم حقیقی، محمد نظری، نرگس آبیار ،میثم احمدی، عظیم موسوی مهدی متوسلی ،سید محمد میرزمانی،سید محمد حسن مقدس تفرشی،سید محمد حسین مقدس تفرشی،علیرضا قربانی،امیرحسین مدرس  و مسعود زنده روح کرمانی اهدا کرد.

در ویژه برنامه خیمه ها و نجواها سفارش حکومتی به هیچ هنرمندی ندادیم

سخنران بعدی این مراسم فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران بود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی هنرمندان و دست اندرکاران ویژه برنامه خیمه ها و نجواها گفت: همه ما زیر پرچم حضرت اباعبدالله (ع) بزرگ شده ایم و همزمان با آغاز ماه محرم، هر کدام تلاش می کنیم به نوعی دین خود را به آن امام بزرگوار ادا کنیم.

هوشیار پارسیان ضمن تشکر ویژه از بهاره رهنما گفت: همزمان با مقتل خوانی این هنرمند حاشیه های بسیاری برای ایشان به وجود آمد، اما ایشان با کمال افتخار موفق شدند نذر خود را برای مقتل خوانی برای امام حسین (ع) در برج میلاد تهران ادا کنند.

وی با بیان اینکه همه انسان ها در طول زندگی برای رسیدن به یک نقطه سرمایه گذاری می کنند، بیان کرد: به زعم من کار کردن برای امام حسین (ع) رسیدن به نقطه عاشقی است و چه خوب است که همه انسان ها برای رسیدن به این هدف و آرمان تلاش کنند.

مدیرعامل برج میلاد تهران یادآور شد: سعی ما در اجرای ویژه برنامه «خیمه ها و نجواها» که به مدت دو ماه در محرم و صفر در برج میلاد تهران اجرا شد، این بود که سفارش حکومتی به هیچ هنرمندی ندهیم و بسیاری از هنرمندان حتی خود به صورت داوطلبانه برای این ویژه برنامه کار کردند.

وی در پایان گفت: درهای برج میلاد تهران به روی همه هنرمندان برای انجام اتفاقات فاخر هنری باز است و قطعاً ویژه برنامه «خیمه ها و نجواها» و همچنین سوگ چامه ها برای سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم که شاهد حضور گسترده همه هنرمندان در این برنامه های فاخر دینی و مذهبی باشیم.

مراسم با قرائت بیانیه هیات داوران «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» توسط مسعود زنده روح دبیر این سوگواره  ادامه یافت.

در متن این بیانه آمده است: هیأت انتخاب و داوری نخستین «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» ضمن تشکر و تقدیر از حضور هنرمندان هنرهای تجسمی موارد ذیل را در هر بخش به شرح ذیل اعلام کردند:

لزوم نمایش پوسترهای برتر عاشورایی در سطح شهر

هیأت داوران این بخش، ضمن رضایت از برخی آثار رسیده به دبیرخانه سوگواره که دارای تفکر و ایده‌های خلاق‌تری هستند، بر این باور است که تداوم حضور طراحان گرافیک و پوسترسازان در محوطه‌ی چنین رویدادهایی نیاز به مطالعه عمیق‌تر و کاوشی دقیق‌تر نسبت به موضوع دارد. تاریخ امام حسین‌(ع) می‌تواند منبع غنی و مؤثری برای کنکاش و مطالعه باشد.

هیأت داوران پیشنهاد می‌کند که متولیان این سوگواره در فراخوان دوره‌های آینده منابع لازم را جهت رسیدن طراحان به زوایای کمتر دیده‌شده‌ این اتفاق بزرگ معرفی کنند. همچنین شایسته است که آثار برگزیده‌ این رویداد در محرم سال آینده در سطح شهر اکران شود تا ذائقه‌ بصری مخاطب عام نیز از آن تأثیر بگیرد.

ارائه آثار مطلوب و با کیفیت در بخش تصویرسازی

در این بخش، هیات داوران با مجموعه آثار با کیفیتی روبه‌رو شد که کار انتخاب و داوری را بسیار دشوار کرد. در این میان برخی از آثار با نگاه‌هایی خاص به مبحث عاشورا، توجه داوران را به خود جلب کرد. از سویی دیگر افرادی نیز وجود داشتند که موضوع را درست دریافت نکرده و آثاری را برای جشنواره ارسال کرده بودند که نشانی از مفاهیم مورد نظر نداشت. در محور تاثیر حماسه عاشورا و مراسم سوگواری در زندگی روزمره نیز آثار کمی به جشنواره ارسال شده بود که بهتر است هنرمندان شرکت کننده در سال‌های آینده به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند.

اما در نهایت با بررسی چندین‌ باره، نتایجی که از داوری آثار به دست آمد محصول توافق همه بود و جمعا اعلام کردند که کیفیت و ساختار آثار نهایی از نمونه آثاری که به جشنواره‌های مشابه ارسال شده بود بهتر، شکیل‌تر و حرفه‌ای‌تر بود. امید است این توجه و علاقه هنرمندان تصویرگر که راه‌گشای کودکان و نسل بعدی این مرز‌ و بوم‌اند به مطرح کردن مقوله حماسه عاشورا همچون همیشه پایدار باشد.

اهمیت عکاسی عاشورا و لزوم پرهیز عکاسان از نگاه به سمت سوژه های تکراری 

هیأت داوران این بخش با آگاهی از عکس‫های زیادی که به دبیرخانه سوگواره رسیده بود در دو مرحله آثار رسیده را بررسی و مجموعه حاضر در نمایشگاه این سوگواره را از میان قریب به 5000 اثر انتخاب کرد.

این هیأت در انتخاب آثار، نگاه نو و جستجوگرانه عکاسان را مد نظر قرار داده و اهمیت این نوع عکاسی را در این جریان پر شور مردمی لازم می‫داند. عکاسی از این گونه آیین‫ها و مراسم همیشه ذهن هنرمند را به سمت سوژه‫های تکراری و احساسی می‫برد و امید است که با مداقه و نگاه جستجوگرانه شاهد تصاویر بدیعی از این گونه مراسم‫ها باشیم.»

پایان بخش این مراسم معرفی برگزیدگان «سوگواره سرخ، سیاه به رنگ عشق» بود.

در بخش پوستر، هیات داوران از میثم نامدار از تهران، حسین چمن‫خواه از قم، محمدرضا حافظی از تهران،محمود بازدار از خراسان رضوی تقدیر کرد.  همچنین دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال رتبه سوم به محمدرضا ملاحسینی از استان اصفهان، جایزه نفر دوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال به مختار رحمانی تنها از استان کرمانشاه و جایزه نفر اول به طور مشترک شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و مبلغ پانزده میلیون ریال به محمدصابر شیخ رضایی از استان تهران و مرتضی رحمتی اهدا شد.

هیات داوران بخش تصویرگری ضمن تقدیر از نرگس برومند از تهران، سمیه علیپور از تهران، راحله کریم بخش نوبر از گیلان و امیرمهدی انصاری از البرز، علی محمدی از تهران، محمد حسین ماتک از تهران، جایزه سوم را شامل دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال به خانم سارا منادی‫زاده از استان تهران، جایزه نفر دوم را به طور مشترک شامل دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال به نرگس محمدی از استان تهران و سیدمیثم موسوی از استان تهران و جایزه نفر اول شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال به فاطمه خسرویان اهدا کرد.

هیات داوران بخش عکاسی ضمن تقدیر از جلال شمس آذران از آذربایجان شرقی، مهدی طاهری از تهران و محمد نظری از استان تهران،برگزیدگان این بخش را به شرح زیر معرفی کرد:

جایزه نفر سوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال به مرتضی امین الرعایایی از استان خراسان رضوی، جایزه نفر دوم  شامل دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال به بهاره محمدیان از استان البرز و جایزه نفر اول شامل تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال به محسن گیتی نورد از استان تهران تعلق گرفت.

کد N664041

وبگردی