آفتاب
عبایی تاکید کرد:

راه‌یابی تعداد بالایی از دانشجویان به رقابت‌ اصلی؛ نشانه رشد سطح دانش قرآنی جهان

راه‌یابی تعداد بالایی از دانشجویان به رقابت‌ اصلی؛ نشانه رشد سطح دانش قرآنی جهان

رئیس هیئت داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: راه‌یابی تعداد بالایی از دانشجویان از مرحله مقدماتی به رقابت‌ اصلی این دوره از مسابقات، نشانه رشد سطح دانش قرآنی جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالرسول عبایی در گفت‌وگویی با اشاره به پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از 11 تا 14 دی‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، گفت: در این دوره از رقابت‌ها ارتقای سطح حافظان قرآن از نظر حُسن حفظ را می‌شد به طور کامل حس کرد و سطح حافظان شرکت‌کننده نسبت به دوره‌های گذشته خیلی تغییر کرده بود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: در مرحله مقدماتی رشته حفظ بنا بود 15 نفر از حافظان را انتخاب کنیم تا در قالب مسابقه با هم رقابت کنند؛ تصور ما بر این بود که حداکثر 15 نفر از حافظان نمره 80 یا 75 می‌گیرند اما در زمان آزمون مقدماتی، مشاهده کردیم که 16 نفر از حافظان فقط در حسن حفظ نمره 90 به بالا گرفتند.

وی یادآور شد: راه‌یابی 16 نفر از دانشجویان از مرحله مقدماتی به رقابت‌های اصلی مسابقات با امتیاز بالای 90 نشانه این بود که دانشجویان و دانشگاهیان در سطح جهان اسلام بسیار رشد کرده و موفقیت‌های خوبی در حفظ قرآن به دست آورده‌اند.

عبایی درباره دانشجویانی که در رشته قرائت شرکت کرده بودند، عنوان کرد: هرچند که دانشجویان حافظ قرآن، نمرات عالی داشتند و توفیقات خوبی کسب کردند اما در رشته قرائت، قاریان برخی کشورها تلاوت‌های خوبی نداشتند و در سطح شایسته‌ای نبودند.

وی ادامه داد: شاید دانشجویان شرکت‌کننده از نظر لحن ترقی داشته‌اند اما ضعف آنها از نظر احکام و شناخت وقف و ابتدا کاملا مشهود بود و در این قسمت‌ها خلاء داشتند که این خلاء‌ها باید رفع شود.

رئیس هیئت داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان افزود: برای ارتقای سطح دانشجویان در رشته قرائت، می‌توانیم در زمان حضور آنها در کشورمان، برای آنها کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم تا این دانشجویان با دست پر به کشورهای خود بازگردند.

وی با اشاره به حضور اساتید راهنما به منظور تذکر نقاط قوت و ضعف متسابقان، گفت: چندسالی است که حضور اساتید راهنما را در کنار متسابقان می‌بینیم که این اقدام بسیار شایسته است و موجب می‌شود تا دانشجویان پس از تلاوت، نقاط ضعف و قوت خود را از زبان اساتید قرآن بشنوند و در جهت رفع کمبودهای خود برآیند.

وی ادامه داد: علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی فشرده برای این دانشجویان، می‌توان جزوات آموزشی نیز در اختیار آنها قرار داد تا نکات فنی قرائت را به زبان ساده، مفید و مثمرثمر به آنها آموزش داده شود؛ تهیه نرم‌افزارهای آموزشی و ارائه این نرم‌افزارها به دانشجویان شرکت‌کننده در مسابقات نیز اقدام بسیار موثری بوده و بزرگترین خدمت به قرآن است.

عبایی در این بخش از سخنان خود به سطح برگزاری این دوره از رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شاید از نظر دکور و مسائل سالن از مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان کمی جلوتر باشد اما از نظر سطح داوری، آیین‌نامه داوری و مسائل فنی و کیفی هیچ برتری نسبت به مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان ندارد.

وی در پایان با عنوان این مطلب که تلاش داشته‌ایم در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از اساتید دانشگاه‌های کشورهای اسلامی دعوت کنیم، عنوان کرد: در مسابقات قرآن سازمان اوقاف به این دلیل که مسابقات مادر است و قشر خاصی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد شاید دست ما در انتخاب داوران بازتر باشد اما در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان به این دلیل که قید دانشجویی و دانشگاهی داریم، خواستیم که داوران حتما دانشگاهی باشند.

انتهای پیام

کد N663892

وبگردی