آفتاب
در گفت‌وگو با علی سرابی انجام شد

تشریح عملکرد کمیته فنی پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

تشریح عملکرد کمیته فنی پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

مسئول کمیته فنی پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، عملکرد این کمیته، قبل از برگزاری و در حین برگزاری مسابقات را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدعلی سرابی در گفت‌وگویی با بیان اینکه فعالیت کمیته فنی مسابقات از چند ماه قبل با ابلاغ ستاد عالی مسابقات آغاز شد، گفت: طی این مدت، جلسات متعددی در خدمت برخی از اساتید کمیته فنی برگزار شد که اولین بحث در این جلسات، آیین‌نامه فنی مسابقات و در نهایت مقرر شد آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: بحث انتخاب هیئت داوران و تدوین آیین‌نامه اجرایی از دیگر مباحثی بود که در جلسات متعدد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. انتخاب داوران این دوره از مسابقات با رویکرد خاص مسابقات بود و به دلیل بعد بین‌المللی مسابقات، باید از داوران سایر کشورها نیز در کنار داوران ایرانی استفاده می‌کردیم و حدود 10 کشور در فهرست دعوت قرار گرفتند.

سرابی ادامه داد: همچنین، سابقه دانشگاهی داشتن اساتید هم در انتخاب اعضای هیئت داوران مورد توجه بود که تلاش داشتیم داوران خارجی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام باشند یا از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باشند که این اتفاق تا حد زیادی افتاد و اساتیدی که در این دوره از مسابقات حضور داشتند از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و بسیاری نیز از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بودند.

وی در ادامه گفت: موضوع نحوه انتخاب متسابقین از دیگر مواردی بود که در جلسات کمیته فنی این دوره از مسابقات مورد بحث قرار گرفت و بنا شد این کار با دقت کافی انجام شود تا سطح فنی مسابقات از سطح بالایی برخوردار باشد زیرا به طور طبیعی در کشورهای اسلامی مسابقات مقدماتی در بین دانشجویان نداریم تا بتوانیم منتخبان آنها را دعوت کنیم و به طور طبیعی باید به کشورهای اسلامی، سازمان‌های مربوطه، وزارت علوم کشورها و وزارت اوقاف مراجعه کنیم.

مسئول کمیته فنی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ادامه داد: در برخی از کشورها وزارت اوقاف وجود ندارد و در برخی کشورهای اسلامی که مسلمانان آنجا هستند ممکن نیست به راحتی با وزارت علوم آن کشور ارتباط برقرار کرد و در این راستا کاری که انجام شد این بود کسانی که به عنوان متسابق به این مسابقات معرفی می‌شوند یکی از آثار خود را ارسال کنند تا این آثار در ستاد مسابقات بررسی شود که اگر در سطح مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان نیستند، دعوت نشوند.

وی یادآور شد: مسئله بعدی، انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این مسابقات بود؛ مسابقات هر دو سال یکبار در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود اما ما در کشورمان هرساله یک دوره مسابقات ملی دانشجویان داریم و امسال چون تقویم مسابقات نیز مقداری به عقب کشیده شد ما منتخبان سه دوره را داشتیم که این دانشجویان باید با هم رقابت می‌کردند تا از هر رشته یک برگزیده به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کند.

سرابی در ادامه عنوان کرد: برای انتخاب نمایندگان ایران در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان آزمونی بین منتخبان سه دوره مسابقات ملی برگزار شد که برترین‌ها انتخاب و برای شرکت در مسابقات بین‌المللی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: همچنین در دعوت از اساتید بین‌المللی، در ابتدا کسانی را دعوت کردیم که برای حضور در ایران در کشورهای خودشان با مشکلاتی مواجه شدند و امکان حضور مهیا نشد، اما جایگزین‌هایی داشتیم تا بهترین‌ها را انتخاب کنیم که این اتفاق افتاد.

مسئول کمیته فنی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از مسئولیت‌های ما ارزیابی مسائل فنی مسابقات بود که این کار هم به خوبی انجام شد و ارزیابی‌هایی از عملکرد داوران و مسائل فنی مسابقات انجام دادیم که نتایج این ارزیابی‌ها جمع‌بندی و در قالب گزارشی هم برای ستاد عالی مسابقات قرآن و هم برای مسئولان برگزاری این مسابقات در جهاد دانشگاهی ارسال می‌شود.

وی در ارزیابی رقابت‌های پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و سطح دانشجویان حافظ و قاری قرآن گفت: رقابت‌ها در رشته حفظ این دوره از مسابقات بسیار نزدیک بود و شرکت‌کنندگان در رشته حفظ از سطح خیلی خوبی برخوردار بودند. در رشته قرائت نیز شرکت‌کنندگان خوبی داشتیم.

سرابی ادامه داد: در کشورهای اسلامی معمولا در بحث حفظ قرآن، کرسی‌های آموزش و تربیت حافظان قرآن بسیار گسترده است اما در رشته قرائت تنها چند کشور از جمله مصر، جمهوری اسلامی ایران و مالزی هستند که صاحب سبک و کلاس خاص قرائت هستند و سایر کشورها در زمینه قرائت فعالیت چندانی ندارند و به همین دلیل است که تعداد حافظان قوی، بیشتر از قاریان قوی است.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشجویان مسلمانی که از کشورهای غیراسلامی می‌آیند به طور طبیعی امکانات آموزشی خاصی ندارند و ما در جمهوری اسلامی ایران باید بتوانیم سیستم شناسایی و انتخاب افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی را داشته باشیم و امکاناتمان را در کشورهای مقصد افزایش دهیم.

انتهای پیام

کد N663855

وبگردی