آفتاب

قبرس ترک‌نشین: کشتی ترکیه‌ای فعالیت‌های خود در آب‌های قبرس ادامه می‌دهد

قبرس ترک‌نشین: کشتی ترکیه‌ای فعالیت‌های خود در آب‌های قبرس ادامه می‌دهد

مقامات قبرس ترک نشین در اظهاراتی که احتمالا تنش‌ها را بین دو رقیب در این جزیره دو نیم شده افزایش می‌دهد، اعلام کردند، کشتی اکتشافی ترکیه‌ای به جست‌وجو و اکتشاف گاز در جزیره قبرس ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، درگیری‌ بر سر استخراج گاز در قبرس باعث شد تا مقامات قبرس یونانی نشین دیگر در گفت‌وگوهای صلح با طرف ترک نشین خود شرکت نکنند.

این مقامات روز دوشنبه اعلام کردند تا زمانی که این کشتی اکتشافی در منطقه دریایی بماند به گفت‌وگوها باز نخواهند گشت.

کشتی اکتشافی بارباروس متعلق به شرکت دولتی ترکیه بوده و در منطقه‌ای در شرق مدیترانه اقدام به انجام بررسی‌های ذخایر گازی آن منطقه کرده است. این مناطق طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی متعلق به قبرس هستند.

ترکیه از آنجایی که "قانون دریایی سازمان ملل" را امضا نکرده است، حوزه قضایی قبرس را به رسمیت نمی‌شناسد.

در همین حال این کشتی که طی روزهای اخیر در بندری پهلو گرفته بود، طبق بیانیه‌ وزارت امور خارجه قبرس ترک نشین به "فعالیت‌های یک جانبه" خود برای کشف گاز ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: قبرس ترک نشین دیگر نسبت به فعالیت‌های یک جانبه قبرس یونانی نشین که در آن به حق قانونی و تمایلات قبرس ترک نشین توجهی نمی‌کند بی‌اعتنا نمی‌ماند.

پیش از این قبرس و کمپانی شریک آمریکایی‌اش در سواحل جنوبی این کشور اقدام به کشف گاز کردند. در منطقه‌ای دیگر همزمان کنسرسیومی شرکتی ایتالیایی و کره‌ای از ذخایر گازی این جزیره برداشت می‌کند. اما با این حال فعالیت‌های کشف و استخراج گاز در مناطقی صورت گرفته‌اند که از نظر بین‌المللی متعلق به دولت قبرس یونانی نشین است و هیچ حفاری‌ در قسمت شمالی این جزیره که عملا متعلق به کشور به رسمیت شناخته نشده قبرس ترک نشین است صورت نگرفته.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه قبرس ترک نشین آمده است، طرف ترک نشین به اتخاذ تمام گام‌های مورد نیاز جهت حفظ خواسته‌های خود ادامه می‌دهد.

به گفته این نهاد، حفاری در حوزه دریایی به کمک ترکیه یکی از این خواسته‌هاست.

با این حال محل دقیق حفاری‌های احتمالی آتی همچنان مشخص نیست.

در همین حال،‌ قبرس یونانی نشین تاکید می‌کند که طرف ترک نشین می‌تواند در صورت رسیدن به یک توافق صلح اقدام به حفاری گاز کند.

انتهای پیام

کد N663743

وبگردی