آفتاب

بان کی مون: فلسطین اول آوریل به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌بپیوندد

بان کی مون: فلسطین اول آوریل به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌بپیوندد

دبیرکل سازمان ملل گفت، فلسطین اول آوریل 2015 (12 فروردین 1394) به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌پیوندد، اقدامی که فلسطین را قادر می‌سازد تا جرایم جنگی اسرائیل را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فلسطین درخواست خود برای عضویت در دادگاه بین‌المللی کیفری را جمعه گذشته ارائه کرد و سازمان ملل هم اعلام کرده که بان کی مون، دبیرکل این نهاد بین‌المللی این درخواست را بررسی می‌کند.

بان کی مون در بیانیه‌ای که در وب سایت سازمان ملل منتشر کرده موافقت خود را بابت این درخواست اعلام کرد و گفت، این درخواست در اول آوریل 2015 برای کشور فلسطین و بر طبق روند دادگاه کیفری بین‌المللی به اجرا در می‌آید.

محمود عباس، رئیس دولت متحد ملی فلسطین یک روز پس از آن که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 30 دسامبر 2014 را درباره ارایه یک ضرب‌الاجل سه ساله برای تشکیل کشور فلسطین در اراضی اشغالی رد کرد، درخواست پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی را ارایه کرد.

پیوستن به این دادگاه بخشی از استراتژی فلسطین در اعمال فشار به اسرائیل برای خروج از اراضی 1967 و موافقت با تشکیل کشور فلسطین است. تصمیم فلسطین در پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی پیشتر با اقدامات تلافی جویانه اسرائیل مواجه شده است به طوری که تل آویو انتقال بیش از 100 میلیون دلار درآمد حاصل از مالیات جمع آوری شده برای فلسطین را روز شنبه مسدود کرد و متعهد شد تا اقدامات شدیدتری را علیه فلسطین اعمال کند.

آمریکا نیز مخالفت خود را با تصمیم فلسطین به این دادگاه ابراز داشته و گفته که این اقدام مانعی بر سر دستیابی به توافق صلح محسوب می‌شود.

دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده که فلسطین درخواست خود را برای پیوستن به این نهاد به هرمان ون هبل، ثبت کننده دادگاه در اول ژانویه 2015 در لاهه ارایه کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین درخواست فلسطین را برای پیوستن به 16 معاهده بین‌المللی دیگر تصویب کرده است.

انتهای پیام

کد N663305

وبگردی