آفتاب

مسئله قتل‌عام دانشجویان مکزیکی محور دیدار روسای جمهور آمریکا و مکزیک

مسئله قتل‌عام دانشجویان مکزیکی محور دیدار روسای جمهور آمریکا و مکزیک

باراک اوباما در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری مکزیک متعهد شد تا از این کشور در مقابل "موج خشونت‌ها و مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر" حمایت کند؛ این دیدار تحت‌الشعاع معمای حل نشده ربوده و کشته شدن 43 دانشجوی مکزیکی در ماه سپتامبر قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در زمان دیدار "انریکه پنانیتو"، رئیس‌جمهوری مکزیک با اوباما در کاخ سفید، تظاهرکنندگان در مقابل این کاخ تجمع کردند و خواستار روشن شدن وضعیت دانشجویان مفقوده شدند. معترضان، پلیس مکزیک را به تبانی با گروه‌های تبهکار قاچاق مواد مخدر و کشتن دانشجویان متهم کردند.

این تجمع در مقایسه با موج گسترده اعتراضات خیابانی در مکزیک که برکناری رئیس‌جمهوری کشورشان را درخواست می‌کردند، بسیار کوچک بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از سوی دیده‌بان حقوق بشر و بزرگترین فدراسیون کارگران آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود تا رهبر مکزیک را قانع کند با این مساله با جدیت برخورد کند. پنانیتو چند هفته پس از اعتراضات گفته بود که زمان آن فرا رسیده که این مساله را کنار بگذاریم و به آینده بیندیشیم!

اوباما در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها اتفاقات ناگوار مکزیک در ارتباط با دانشجویانی که جانشان را از دست دادند، با دقت دنبال می‌کنند. رئیس‌جمهوری مکزیک درصدد اجرای برخی اصلاحات در این رابطه است. ما به حمایت از مکزیک برای مقابله با گروه‌های قاچاق مواد مخدر و برخورد با موج خشونت‌ها متعهد هستیم چرا که قاچاقچیان مسوول اکثر حوادث ناگوار در مکزیک هستند. اما نهایتا این وظیفه دولت مکزیک و مجریان قانون است که تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک نیز از رئیس‌جمهور آمریکا برای ارتقای وضعیت امنیتی کشورش خصوصا در بحث مبارزه با جرایم سازمان‌یافته قدردانی کرد.

از سوی دیگر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن تحقیقات به عمل آمده درباره کشته شدن دانشجویان مکزیکی را معتبر می‌داند یا خیر گفت: چندین تن در این رابطه بازداشت شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد. رئیس‌جمهوری (اوباما) در کنار رهبر مکزیک است و از این کشور در راستای اجرای اصلاحات حمایت می‌کند.

دانشجویان مفقود شده مکزیکی در 26 سپتامبر سال 2014 از سوی پلیس ایگوآلا دستگیر شدند و گفته می‌شود که پلیس آنها را به باند مواد مخدر گوئرروس یونیدوس که در بخش‌های جنوبی مکزیک در ایالت گوئررو فعالیت دارد، تحویل داد. دولت مکزیک می‌گوید که این دانشجویان توسط این باند تبهکار کشته و اجساد آنها سوزانده شده است. با این حال تاکنون هویت تنها یک دانشجو شناسایی شده است.

انتهای پیام

کد N663283

وبگردی