آفتاب

تاکید معاون منابع انسانی قوه قضائیه بر تلاش قضات برای کسب علم

تاکید معاون منابع انسانی قوه قضائیه بر تلاش قضات برای کسب علم

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: زندگی قضایی باید ادامه زندگی دانشجویی باشد و قضات باید پیوسته برای کسب علم تلاش کنند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: زندگی قضایی باید ادامه زندگی دانشجویی باشد و قضات باید پیوسته برای کسب علم تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین امینی طی سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با طرح این سوال که چرا منصب قضا در اسلام و تمام دنیا حائز اهمیت است، گفت: اهمیت منصب قضا به خاطر این است که قاضی مجری عدالت است، البته همه موظف هستند که عدالت را رعایت کنند، اما اگر کسی بی‌عدالتی کرد این قاضی است که باید به این امر رسیدگی کند.

وی با بیان این‌که عدالت بالاترین ارزش اجتماعی است، گفت: حتی بعد اجتماعی استقرار دین نیز اجرای عدالت است و پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز در راه اجرای عدالت گام برداشته‌اند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان این‌که منصب قضا اقتضائات روحی، ذهنی و رفتاری دارد، اظهار کرد: قاضی نباید نگرشش به کار قضا به عنوان شغلی برای تأمین معاش باشد. طبیعی است که قاضی استقلال حقوقی دارد، اما روح قاضی هم روح مستقلی است و حریت دارد.

وی گفت: شما باید به خاطر این‌که در این جایگاه قرار می‌گیرید خدا را شکر کنید و لازمه شکر نعمت این است که همیشه خدا را در نظر داشته باشید.

امینی افزود: ما اگر پذیرفتیم که یک رسالت سنگین را بر عهده داریم این امر باید در زندگی و رفتار ما نیز نمود داشته باشد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان این‌که اقتضائات زندگی قاضی در عمل با سختی‌هایی روبرو است، گفت: شما باید این را به خانواده‌هایتان تفهیم کنید که هر جایی نمی‌توانید بروید، هر شغلی نمی‌توانید داشته باشید، هر هدیه‌ای نمی‌توانید قبول کنید و هر ارتباطی نمی‌توانید برقرار کنید.

امینی تصریح کرد: شرایط جذب و گزینش قاضی بسیار سخت است، ولی اگر روح شما آمادگی داشته باشد در درون احساس رضایت می‌کنید.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: در این‌که قاضی باید مجتهد فقهی باشد اختلاف نظر وجود دارد، اما اجتهاد به معنای تلاش برای صدور رأی مورد تردید نیست. کار قاضی یک کار علمی است و باید همراه با نشاط باشد. زیرا یک فهم نادرست ممکن است کسی را چند سال به زندان بفرستد. به همین دلیل زندگی قضایی باید ادامه زندگی دانشجویی باشد.

امینی با بیان این‌که بخشی از اخلاق قضایی داشتن اخلاق علمی است، گفت: قاضی دنبال حل مسأله و کشف حقیقت است و اگر یک قاضی باتجربه را دید از او سوال می‌کند. قاضی تازه‌کار باید نسبت به پیشکسوت خود احترام بگذارد حتی اگر احساس کند علمش از او بیشتر است.

وی تأکید کرد که تلاش قضات برای کسب علم نباید با روحیه مدرک‌گیری باشد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید ابراز تأسف کنیم که گاهی مردم از برخوردهای ما راضی نیستند، البته بخشی از این موضوع طبیعی است ولی باز هم قابل توجیه نیست. ما پیرو دین و آیینی هستیم که منادی رحمت است. در کارمان هم ضمن این‌که وظیفه خود را انجام می‌دهیم باید به دیگران احترام بگذاریم.

امینی در پایان اظهار کرد: قرار بوده حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه سخنران این مراسم باشد، اما برای پیگیری وضعیت درمانی به بیمارستان رفتند و به همین دلیل در این مراسم حاضر نیستند.

انتهای پیام

کد N663254

وبگردی