آفتاب

وجود 50 میلیون مین در خاک عراق

وجود 50 میلیون مین در خاک عراق

یک پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد که دو کشور انگلیس و آمریکا در سه هفته اول جنگ عراق در سال 2003 میلادی حدود 50 میلیون مین و بمب را به خاک این کشور شلیک کردند اتفاقی که به موجب آن عراق را به یکی از کشورهایی که بیشترین مواد منفجره در آن وجود دارد، بدل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی المسله، یک پایگاه خبری آمریکایی اعلام کرد: خنثی کردن حدود 50 میلیون مین و بمب که هنوز عمل نکرده و منفجر نشده به زمان زیادی احتیاج دارد چرا که این امر هزینه بر و نیازمند تلاش زیادی است.

این پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی با اشاره به وجود مین‌ها و ذخایر جنگی عمل نکرده در عراق اعلام کرد: عراق یکی از کشورهایی است که بیشترین مواد منفجره در آن وجود دارد چرا که با وجود حدود 50 میلیون مین عمل نکرده در خاک این کشور هر لحظه امکان منفجر شدن این مواد وجود دارد و زمان کافی نیز برای پاکسازی کامل این کشور از وجود این مواد خطرناک نیست.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: جنگ‌ها، ظهور پدیده تروریسم و درگیری‌ها در عراق باعث شده که این کشور به یکی از خطرناک‌ترین مناطق از نظر وجود تعداد زیاد مین و بمب‌های عمل نکرده در جهان تبدیل شود.

پایگاه خبری منت پرس نیوز اعلام کرد: در جنگ دوم خلیج فارس سال 1991 میلادی، آمریکا میلیون‌ها بمب و چندین تن مواد منفجره عمل نکرده به منطقه اقلیم کردستان عراق پرتاب کرد تا در مرحله مقدماتی عملیات خود مانع ورود نیروهای عراقی به آنجا شود. در جنگ اخیر عراق یعنی در سال 2003 میلادی این کشور همواره شاهد بمباران، عملیات‌های مقابله با تروریسم به ویژه در مناطق مرکزی و جنوب بوده است.

بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته توسط دولت عراق، هزینه پاکسازی عراق از این مواد منفجره میلیاردها دلار است و آمریکا و چندین کشور اهدا کننده دیگر به منظور از بین بردن این بمب‌ها مبلغ 258 میلیون و 900 هزار دلار به عراق داده‌اند.

این پایگاه خبری آمریکایی به نقل از زاحم مطر، مدیر سازمان خنثی سازی مین‌ها اعلام کرد: تا زمانی که وضعیت مین‌های عمل نکرده در عراق مشخص نشود، این کشور همواره در گودال بحران‌های منطقه‌ای و اجتماعی قرار دارد.

این پایگاه خبری در گزارش خود نوشت: مقادیر زیادی مین در مزارع و چاه‌های اقلیم کردستان یافت شده که انفجار آن‌ها به کشته شدن و قطع عضو ساکنان آن منجر شد.

وزارت حقوق بشر عراق در سال 2014 میلادی اعلام کرد که نتوانسته مین‌های کاشته شده در نوار مرزی خود با ایران را خنثی کند. چرا که بنا به گزارش‌های این سازمان بیش از 25 میلیون بمب عمل نشده در مرزهای میان ایران و عراق وجود دارد و شهر بصره در پی جنگ‌های مداوم عراق بیشتری مقدار مین‌ها را در خود جای داده است.

انتهای پیام

کد N663232

وبگردی