به گفته وی، این کنفرانسها به تنهایی قادر نیستند تفرقههای دنیای اسلام را به وحدت در جهان اسلام تبدیل کنند چرا که وحدت نیاز به سعه صدر و شناسایی یکدیگر دارد و نیازمند به مدارا است.
وی افزود: اگر ما راه مذاهب را از طرق مختلف به سمت هدفی واحد بیابیم وحدت امکانپذیر است اما اگر مذاهب را در مسیر اهداف و برخی را در مسیر معکوس تلقی کنیم وحدت حاصل نمیشود. اگر کسی مسیری را به حق انتخاب کند و فکر کند که حق است اما اشتباه هم کند او معذور است. اگر ما مذاهب را حداکثر اینچنین ببینیم که هدف و مراد اطاعت خداست، وحدت حاصل میشود اما اگر اساس را باطل ببینیم وحدت حاصل نخواهد شد و معنای این موضوع این نیست که مذاهب اسلامی دست از مذهب خود بردارند و به مناسک خود طبق فقه خود عمل نکنند.
روحانی گفت: اگر همه را به عنوان راهروان سیره پیامبر ببینیم و چنین باوری داشته باشیم که ما مقصد داریم آن وقت وحدت امکانپذیر خواهد شد و در واقع وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن کلمه وحدت ایجاد نمیشود و ما باید همه سازوکار خود را در مسیر وحدت به کار ببریم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه و اهل سنت در برابر دیگر مذاهب میایستد باید به طور واحد آن را محکوم کنیم. اگر ما دنبال وحدت و اتحاد هستیم وقتی ببینیم کسی که به مقدسات مذاهب دیگر اهانتی روا میدارد باید با صدای بلند او را مطرود و محکوم نماییم.
رییسجمهور با بیان اینکه باید ایثار و فداکاری در جمع و جامعه اسلامی بین همه مسلمانان و مذاهب به صورت مشترک مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نمیتوان با گفتن و شعار دادن و تکرار جمعها و کنفرانسها به وحدت و اتحاد و یگانگی دست یافت بلکه ما باید همکاریهای لازم را در این مسیر آغاز کنیم چرا که اگر مذاهب مختلف همکاریها را شروع کنند و حتی در نوشتن یک تفسیر، تاریخ و فقه مشترک و در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... آغاز شود ما میتوانیم به سمت وحدت حرکت کنیم.
وی گفت: اگر در دوره دبستان و در کتابها همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شعب و طرق یک دین به رسمیت بشناسیم و همچنین در دانشگاهها و حوزههای علمیه چنین روندی را پی بگیریم آنگاه میتوان برای رسیدن به وحدت امیدوار بود.
روحانی اظهار کرد: معنای وحدت و اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد. معنای وحدت سعه صدر، مدارا و جوانمردی است و اینکه همه یکدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که ادامه لا الا اله الله، صلاح است.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است