آفتاب

نظر جان آلن درباره "بلند پروازی" اوباما در نابودی کامل داعش

نظر جان آلن درباره "بلند پروازی" اوباما در نابودی کامل داعش

هماهنگ‌کننده امور ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش اعلام کرد که شکست دادن، در هم شکستن و تضعیف گروه داعش در نهایت می‌تواند منجر به از بین بردن تفکر این گروه شود اما صحبت از نابودی کامل این گروه بلند پروازانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه کریستین ساینتس مانتیور، جان آلن، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و هماهنگ‌کننده امور ائتلاف علیه داعش در واکنش به وعده باراک اوباما برای نابود کردن داعش توسط ارتش آمریکا گفت: شاید گفتن نابودن کردن داعش کمی بلندپروازانه باشد و چنین چیزی احتمالا منظور اصلی رییس جمهور آمریکا نبوده است.

آلن خاطرنشان کرد: من معتقد نیستم که رییس جمهور می‌خواسته درباره نابودی کامل داعش صحبت کند.

جان آلن در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان گفت: نابودکردن داعش آرزویی بسیار دورتر از تفکرات ما در این زمینه است.

در عین حال جسیکا لوییس، مدیر پژوهشی موسسه مطالعه جنگ در آمریکا و افسر اطلاعاتی سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در عراق و افغانستان خدمت کرده گفت: در حقیقت نابودکردن یک عبارت نظامی بسیار تخصصی است.

لوییس گفت: همان‌طور که در جزوه آموزشی میدانی نیروی زمینی آمریکا تشریح شده نابود کردن، یک ماموریت تاکتیکی است که به طور فیزیکی نیروی رزمی دشمن را بی‌تاثیر خواهد ساخت.

وی افزود: این به معنی آسیب زدن به نیروی دشمن به حدی که نتواند کارآیی اصلی خود را اجرا کند است.

در عین حال برخی عبارات نظامی دیگر که توسط استراتژیست‌های پنتاگون مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله عبارات "تحلیل بردن" و "درهم شکستن" وجود دارند که مفاهیمی محتمل‌تر را به نسبت عبارت نابودکردن در بردارند. با این حال به نظر می‌رسد باراک اوباما بر تمایل خود برای نابودی کامل گروه داعش تا همین ماه گذشته میلادی نیز تاکید کرده است.

باراک اوباما در سخنرانی خود به سربازان آمریکایی در پایگاهی در ایالت نیوجرسی گفت: ائتلاف تحت رهبری ما قرار نیست این سازمان تروریستی وحشی را تضعیف کند. ما می‌خواهیم آن را نابود کنیم.

ژنرال آلن به بیان استدلال خود درخصوص اینکه چرا معتقد است از بین بردن داعش بهترین گزینه نیست پرداخت. وی به اشپیگل تصریح کرد: نابودی کامل نیازمند حجم زیادی سرمایه‌ و به کارگیری درست منابع و زمان است.

وی افزود: از نظر من شکست دادن، درهم شکستن و تحلیل بردن داعش می‌تواند در نهایت منجر به نابودکردن ایدئولوژی این گروه شود و حتی نابودکردن ایدئولوژی داعش هم هدف بلندمدت است.

جان آلن همچنین در پاسخ به اینکه چه فرقی میان این عقیده وی و از بین بردن خود سازمان داعش وجود دارد گفت: ما تنها هنگامی می‌توانیم داعش را نابود کنیم که جذابیت برند داعش را نابود کنیم. هنگامی که شما بتوانید تفکر این گروه را شکست دهید شما در آن زمان این سازمان را از بین برده‌اید.

وی افزود: این فرآیند تنها شامل افشای تفکر تاریک موجود در داعش نیست بلکه باید از ارزش‌های درون کشورهایی که به شکست جذابیت تفکر داعش کمک می‌کنند نیز حمایت کنیم.

آلن خاطرنشان ساخت: ما می‌خواهیم ظرفیت‌هایی در برخی کشورهای منطقه و ائتلاف ایجاد کنیم تا جذابیت داعش برای برخی افراد و جذب شدن نیرو به آن را کاهش دهیم.

لوییس ادامه داد: در حال حاضر داعش دارای سه بخش کلیدی است. نخست خلافتی که به کنترل فیزیکی مناطق تصرف شده در عراق و سوریه اقدام می‌کند. دوم نیروی نظامی که همچون یک ارتش در جنگ زمینی عمل می‌کند و سوم سربازان وفادار مخصوص خود داعش که در صورت از بین رفتن نیروی نظامی داعش ممکن است متوسل به شیوه‌های غیر متعارف جنگ شوند.

لوییس خاطرنشان ساخت: ماموریت نابودکردن داعش عملا یک ماموریت بسیار بزرگ است.

انتهای پیام

کد N662720

وبگردی