آفتاب

دودستگی ارتش اسرائیل درباره پیامدهای جنگ اخیر غزه

دودستگی ارتش اسرائیل درباره پیامدهای جنگ اخیر غزه

بحث و مناظره شدید در ارتش اسرائیل بر سر این مساله که آیا سربازان باید از نظر حقوقی مسئول اقداماتشان در جریان جنگ اخیر غزه باشند یا خیر به شدت افزایش یافته است و فرماندهان نظامی اسرائیل به شدت با وکلای نظامی در این باره مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ این مناقشه درگیری شدیدی را در اسرائیل به پا کرده؛‌ جایی که بسیاری بر این باورند این تهدید حقوقی، سربازان را در هر جنگ دیگری محدود می‌کند و روحیه آنها را تضعیف کرده و اعتمادی که خدمت اجباری سربازی به آن وابسته است را متزلزل می‌کند.

اما با ارائه درخواست فلسطین برای عضویت در دادگاه کیفری بین‌الملل که چند روز قبل صورت گرفت، تصمیم برای تحقیق و بررسی درباره مسئولیت‌پذیری سربازان در جنگ اخیر غزه به یک امر بسیار ضروری بدل شده است: یک تحقیق بسیار دقیق درباره اقدامات ارتش اسرائیل می‌توانست در خنثی کردن یک بررسی خارجی خجالت‌آور و احتمالا متهم‌کننده ضروری باشد. اسرائیل در 8 ژوئیه سال 2014 عملیات نظامی خود را در غزه با عنوان اینکه ماموریتی برای متوقف کردن حملات راکتی حماس است، آغاز کرد. براساس گزارش وزارت بهداشت حماس و سازمان ملل، در جریان این جنگ 50 روزه بیش از 2100 فلسطینی شهید شدند که اکثرشان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند. در طرف اسرائیلی نیز 66 سرباز و شش غیرنظامی کشته شدند.

اسرائیل با اعلام اینکه این عملیات اقدامی برای دفاع از خود بود،‌ حمایت کرده و حماس را مقصر مرگ غیرنظامیان دانست و گفت: این گروه از مناطق مسکونی برای پوشش و استتار استفاده کرد. اما منتقدان به مساله تلفات سنگین غیرنظامیان فلسطینی اشاره کرده و اینکه آیا واکنش اسرائیل کافی بوده یا خیر را زیر سوال بردند.

اسرائیل از جانب منتقدانی که می‌گویند تل‌آویو به طور کامل در انجام تحقیقات از عملیات ارتش یا تحت تعقیب قرار دادن سربازان بخاطر سوءاستفاده‌هایشان شکست خورده،‌ به شدت در معرض انتقاد قرار گرفته است.

اسرائیل اعلام کرده که تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده اگرچه این تحقیقات به ندرت به مجازات مجرمانه منجر می‌شود. درپی یک عملیات مشابه در غزه در اوایل 2009، ارتش اسرائیل در مجموع چهار تن از سربازانش را به اتهامات مختلف از جمله غارت اموال فلسطینی‌ها، استفاده نادرست از سلاح و به خطر انداختن زندگی غیرنظامیان محکوم کرد. بیشترین حکم برای جرایم جدی سه سال و نیم حبس برای مجرم درپی داشت.

ژنرال بنی گانتس، فرمانده در حال کناره‌گیری ارتش اسرائیل در این بحث‌ها بخوبی پیش رفته و تلاش می‌کند تا نگرانی‌های ارتش را تسلی بخشیده و ضرورت‌ به بررسی را توضیح دهد.

گانتس ماه گذشته میلادی گفت: سربازان و فرماندهان می‌دانند که از حمایت کامل سطح فرماندهی ارشد برخوردارند. احساس می‌کنم که حمایت کامل و بررسی‌های در حال انجام ابزاری اساسی برای تداوم پیشرفت ما هستند.

دنی افرونی، وکیل مدافع ارشد ارتش اسرائیل، بعنوان مقام ارشد بررسی و تحقیق پرونده‌های مربوط به مسئولیت‌پذیری سربازان در جنگ غزه شناخته می‌شود. وی و تیم حقوقی‌اش بیش از 100 شکایت مربوط به رخدادهای جنگ غزه در تابستان 2014 دریافت کرده و قصد دارند تا تحقیقات جنایی مربوط به 10 پرونده را انجام دهند که از جمله آنها می‌توان به شهادت چهار پسربچه در انفجاری در ساحل غزه در 16 ژوئیه و حمله به مدرسه سازمان ملل در 24 ژوئیه اشاره کرد.

تحلیل‌گران نظامی می‌گویند، از دیدگاه وکیل مدافع ارشد ارتش اسرائیل، یک تحقیقات داخلی می‌تواند برای یک بررسی بالقوه توسط دادگاه جرایم بین‌الملل مورد استفاده قرار گیرد.

انتظار می‌رود که طرف فلسطینی در 60 روز آینده به این دادگاه بپیوندد و اگر این اتفاق بیفتد، آنها می‌توانند ادعاها مربوط به ارتکاب جرایم جنگی علیه اسرائیل را ارائه کنند. اگرچه، اگر اسرائیل بتواند به این دادگاه نشان دهد تحقیقات خود را بخوبی و به درستی انجام داده، می‌تواند از انجام یک تحقیقات خارجی جان سالم به در ببرد.

ایلان کاتز، معاون سابق وکیل مدافع ارشد ارتش اسرائیل گفت: برخی در داخل ارتش می‌گویند که اجازه دهید این تحقیقات انجام شود؛ ما چیزی برای پنهان‌کاری نداریم. اگر این تحقیق را انجام دهیم قانون بین‌الملل نمی‌تواند دخالت کند. هیچ تحقیقات بین‌المللی و هیچ دادگاهی در لاهه برگزار نخواهد شد.

تهدید تحقیقات جنایی خارجی درباره عملکرد اسرائیل در جنگ اخیر غزه این نگرانی را به وجود می‌آورد که سربازان و فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل به شدت با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد. منتقدان براین باورند که این مساله می‌تواند عملکرد سربازان در صحنه نبرد را تضعیف کرده و تمایل به پیوستن نیروهای جدید به خدمت نظام اسرائیل را کم کند.

انتهای پیام

کد N662658

وبگردی