آفتاب

شبه‌نظامیان پاکستانی در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند

شبه‌نظامیان پاکستانی در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند

قانون‌گذاران پاکستان امروز (سه شنبه) لایحه محاکمه شبه نظامیان توسط دادگاه‌های نظامی را تصویب کرد؛ برنامه‌ای که پس از حمله طالبان به مدرسه پیشاور با هدف تحت فشار گذاشتن شبه‌نظامیان به خاطر حملات وحشیانه ارائه شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل خبرگزاری رویترز، این لایحه توانست رای 242 تن از قانون‌گذاران حاضر را بدست آورد که از دو سوم اکثریت نیز 14 رای بیشتر بود.

این در حالی است که در این رای‌گیری قانون‌گذاران احزاب مذهبی و حزب اپوزسیون به رهبری عمران خان غایب بودند.

انتظار می رود این لایحه توسط مجلس اولیا نیز تصویب شده، سپس به امضای رئیس جمهور پاکستان درآید و به قانون تبدیل شود.

این قانون به مدت دو سال اعتبار دارد و در این مدت به ارتش اجازه می‌دهد تا هر فردی را که به انجام اقدامات تروریستی متهم شده، محاکمه کند.

اکثر سیاستمداران پاکستانی موافقند که باید از دادگاه‌های نظامی برای سرکوب حملات طالبان استفاده شود چرا که دادگاه‌های مدنی بسیار وحشت‌زده و فاسد هستند و نمی‌توانند شبه‌نظامیان را محاکمه کنند. اما برخی از سیاستمداران نسبت به افزایش ناخوشایند قدرت‌های ارتش در پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

ارتش اغلب متهم است که تنها گروه‌هایی را که در داخل دست به حمله می زنند، هدف می گیرد در حالی که دیگر گروه‌هایی را که به کشورهای همسایه همچون هند و افغانستان متمرکز هستند تحمل می کند.

در همین حال نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان گفت: این دادگاه‌ها اختیارات محدودی دارند. از دادگاه‌های نظامی علیه سیاستمداران، فرهیختگان، تجار، افراد رسانه‌ای یا شهروندان عادی استفاده نخواهد شد.

ملا فضل الله، رهبر طالبان پاکستان روز دوشنبه ضمن متعهد شدن به انجام حملات بیشتر علیه کودکان گفت: دولت و ارتش پاکستان می گویند که طالبان قصد حمله دارد و استفاده از دادگاه‌های نظامی در این مورد بی سابقه نیست.

یکی از سخنگویان ارتش پاکستان گفت: دادگاه‌های نظامی خواسته ارتش نیست بلکه اقتضای زمانه است. هنگامی که شرایط به حالت عادی بازگردد، ما به سیستم اولیه بازمی‌گردیم.

انتهای پیام

کد N662588

وبگردی