آفتاب

اورشلیم‌پست: جمهوری‌خواهان با هدف تحریم ایران می‌آیند

اورشلیم‌پست: جمهوری‌خواهان با هدف تحریم ایران می‌آیند

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به آغاز به کار کنگره جدید آمریکا نوشت: به نظر می‌آید همزمان که جمهوری خواهان کنترل کنگره را به دست می‌گیرند اقداماتی علیه ایران و فلسطین در شرف تکوین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، و به نوشته روزنامه اورشلیم پست، علیرغم وجود اختلافاتی میان مجلس سنا و کنگره آمریکا بر سر مسائل داخلی مساله‌ی ایران و فلسطین به دلیل آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و تلاش رهبران فلسطینی برای شکایت علیه اسراییل در دیوان کیفری بین‌المللی موجب اتحاد این دو خواهد شد.

در واقع ایران یک مساله استراتژیک نگران کننده برای قانونگذاران آمریکاست چون احتمال می‌رود موجب بروز تنش سیاسی میان کنگره و کاخ سفید شود. کنگره به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است؛ در حالی که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مشخص کرده است هم‌زمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران، اجازه تصویب چنین تحریم‌هایی را نخواهد داد.

اما کمیته‌های روابط خارجی و مدیریت جدید در بانکداری مجلس سنا در حال حاضر به دنبال تهیه قانونی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات یا نقض توافق از سوی تهران هستند.

میچ مک کونل، رهبر اکثریت سنا گفته است که این لایحه را به رای می‌گذارد. منابع نزدیک به این مساله می‌گویند که انتظار دارند دست کم 65 تن از آن حمایت کنند. اوباما تهدید کرده است در صورت تصویب چنین لایحه‌ای آن را وتو می‌کند.

جهوری‌خواهان هم‌چنین به دنبال این هستند که علاوه بر برنامه‌ی هسته‌ای به بهانه حقوق بشر در ایران و حمایت این کشور از سازمان‌هایی که آمریکا آن‌ها را تروریست می‌خواند تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند. مقامات ایران پیش از این به وضوح مشخص کرده‌اند که در صورت تصویب چنین قانونی آمریکا برنامه اقدام مشترک را نقض خواهد کرد.

جمهوری خواهان هم‌چنین خواستار قانونی هستند که تایید هرگونه توافق با ایران از سوی کنگره را الزامی می‌کند. اما حتی در صورت موافقت کنگره با این قانون نیز برای دولت الزام آور نخواهد بود. چون هرگونه توافق هسته‌ای با ایران یک قرارداد محرمانه نیست که نیاز به تایید و تصویب کنگره داشته باشد.

اما طبق قوانین آمریکا، لغو تحریم‌های ایران که بخشی از یک توافق جامع نهایی خواهد بود نیازمند موافقت کنگره است.

اورشلیم پست در پایان نوشت: جمهوری خواهان در کنگره تحت تاثیر آن چه از میز مذاکره شنیده‌اند قرار نگرفته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که بخواهند موضع خود را در صورت حصول توافق تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحریم اخیر آمریکا علیه 9 فرد و نهاد ایرانی گفت: چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت آمریکاست و اهداف آمریکا را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: این تحریم ماهیت کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد و با توجه به سیاست داخلی آمریکا اتخاذ شده است.

افخم تاکید کرد: این گونه تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی‌اش در برابر ملت ایران ندارد و ما به تلاش‌های‌مان برای تامین نیازهای‌مان ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N662585

وبگردی