آفتاب

احمد اکبرپور «لحظه‌های سکسکه» را منتشر کرد

احمد اکبرپور «لحظه‌های سکسکه» را منتشر کرد

کتاب «لحظه‌های سکسکه» نوشته‌ احمد اکبرپور از مجموعه طرح «رمان نوجوان امروز» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع دفاع مقدس چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر زمان «امین» یکی از قهرما‌های داستان، دچار ترس و دلهره می‌شود یا حتی زمانی‌که عصبانی است به سکسکه می‌افتد: «سکسه‌ام گرفته بود؛ معنی و مفهمومش این بود که مرگ همین نزدیکی‌ها بود. فکر می‌کردم همراه هر هِکه‌ای (صدای سکسکه) جان از توی حلقم درمی‌رود. همیشه فکر می‌کردم اگر کسی متوجه سکسکه آدم بشود، ترس و وحشت برش می‌دارد و کاری می‌کند، ولی این بار این‌طوری نبود ...»

رمان «لحظه‌های سکسکه»، داستان دو نوجوان به نام‌های امین و سعید است که در درس و فعالیت‌های دیگر با هم رقابت می‌کنند و سال دوم دبیرستان از طرف بسیج به جبهه‌های نبرد اعزام شده و در یک عملیات از گردان خود جدا می‌افتند و به همراه پیرمردی به نام «مشتی جلال» راه بازگشت خود را گُم می‌کنند. آنها در نهایت به اسارت نیروهای بعثی عراق درمی‌آیند و در ادامه ماجراهای اسارت...

در این داستان نویسنده تلاش می‌کند علاوه بر استفاده از موضوع  جبهه و جنگ برخی دغدغه‌های دوران نوجوانی از قبیل رقابت سالم در گروه هم‌سالان را نیز بیان کند. توجه اکبرپور در این رمان نه به سال‌های پس از جنگ و وضعیت جانبازان و آزادگان و خانواده‌هایشان بلکه به نسل (یا نسل‌های) بعد از جنگ، است. او دست نوجوان امروز را یک‌راست گرفته و با خود به دل جنگ و خمپاره برده است: «اگرچه، چند متری یکی از این سنگرها بودم، ولی سر و صدایی ازشان نمی‌شنیدم. کنار بعضی سنگرها موتورسیکلتی گذاشته بودند. اگر بیشتر معطل می‌کردم، حتم داشتم که بیشتر هول و وحشت برم می‌داشت و دوباره کار را خراب می‌کردم»

نویسنده از نوجوان‌هایی گفته که درس و مشق را رها کرده و به جبهه رفته‌اند. او از رزمنده‌ها ابرقهرمان و موجوداتی اسطوره‌ای و دست نیافتنی نساخته؛ شخصیت‌های داستان او زمینی‌اند و ترس‌ها و تردیدهای خود را دارند و همین، کتاب او را خواندنی می‌کند. رمان «لحظه‌های سکسکه» برای گروه سنی «د» و «ه» (۱۲ سال به بالا) نوشته شده و در ۱۴۴ صفحه با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد N662231

وبگردی