آفتاب

ریاست جمهوری 100 روزه اشرف غنی در افغانستان؛ از تشکیل دولت خبری نیست!

ریاست جمهوری 100 روزه اشرف غنی در افغانستان؛ از تشکیل دولت خبری نیست!

اشرف غنی امروز (سه‌شنبه) در حالی صدمین روز ریاست جمهوری خود را پشت سرگذاشت که همچنان برای تشکیل یک دولت درحال کشمکش است و همین بن‌بست سیاسی تهدیدی است در دامن زدن به اقدامات شبه‌نظامیان طالبان.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشرف غنی در نهایت در 29 سپتامبر 2014 و پس از توافق برای به اشتراک گذاشتن قدرت با عبدالله عبدالله،‌ رقیب سیاسی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به عنوان ریس جمهوری افغانستان روی کار آمد اما با گذشت 100 روز از به دست گرفتن امور کشور هنوز دولتی تشکیل نشده است.

این توافق به نظر، افغانستان را از خطر بروز یک جنگ داخلی در امان نگه داشت اما به زودی عدم توافقاتی را بر سر این مساله به وجود آورد مبنی براینکه وفاداران به کدام یک از طرفین باید پست‌های کلیدی را به دست بگیرند.

اشرف غنی مکررا ضرب‌الاجل تعیین شده‌ای را که خودش اعلام کرده بود برای تشکیل دولت از دست داده و از افغان‌ها خواسته تا صبر و شکیبایی نشان دهند.

این خلا سیاسی در حالی به وجود آمده که شبه‌نظامیان طالبان از پایان حضور نیروهای خارجی در افغانستان به نفع خود سود برده و به دنبال از سرگیری حملات خود به نیروهای دولتی افغان هستند.

طالبان امروز، غنی و عبدالله را به خاطر تاخیر در تشکیل کابینه مسخره کرد و در بیانیه‌ای گفت:‌ آنها علت این تاخیر را در سرد بودن هوا اعلام می‌کنند و تا زمانیکه هوا روبه گرمی نرود، کابینه را تشکیل نمی‌دهند!

حدود 17 هزار سرباز خارجی قرار است در سال جاری میلادی در افغانستان باقی بمانند و هدفشان آموزش نیروهای افغان و راهبری آنها برای انجام عملیات مقابله با تروریسم است.

همچنین اگر دولت جدید در افغانستان شکل نگیرد کمک‌های ضروری بین‌الملل به دولت کابل داده نمی‌شود.

درهمین حال، پروژه اینترنتی با عنوان "100 روز" شکل گرفته و عملکرد دولت کابل را از زمان روی کار آمدن در سال گذشته میلادی تحت نظر دارد و به بیان این مساله پرداخته که از 110 قول دولت، 83 مورد آغاز نشده، 23 مورد در حال انجام است و چهار مورد هم به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام

کد N662139

وبگردی