آفتاب

ترکیه و آمریکا به آموزش مخالفان سوری نزدیک شدند

ترکیه و آمریکا به آموزش مخالفان سوری نزدیک شدند

یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه ترکیه گفت، احتمال می‌رود که تفاهمنامه همکاری با آمریکا درباره برنامه تجهیز و آموزش "مخالفان میانه‌روی سوریه" در ماه جاری میلادی امضا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، این مقام ارشد وزارت امور خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: این پروژه که با هدف مقابله با تروریست‌های داعش است از مارس 2015 و به میزبانی کشورهای دیگر کلید می‌خورد.

در مجموع 15 هزار سوری در ترکیه، اردن و عربستان و طی سه سال که بخشی از کمپین مقابله با داعش است، آموزش می‌بینند.

نیروهای آمریکایی و ترکیه نیز به آموزش 5000 مخالف میانه‌روی سوری در این سه سال در استان "کرشهیر" می‌پردازند.

این مقام دیپلماتیک ترکیه افزود: مذاکرات با آمریکا برای همکاری با ترکیه در حال انجام است و مابقی مذاکرات بر امضای توافق نهایی تمرکز دارد. همچنین دو طرف در حال بررسی این مساله هستند که چه کسانی باید آموزش ببینند.

همچنین مذاکرات درباره استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه برای انجام عملیات ائتلاف علیه داعش همچنان ادامه دارد اما هنوز پیشرفتی در این باره و منطقه پرواز ممنوع به دست نیامده است.

ترکیه تاکید دارد که یک منطقه حفاظت شده در سراسر مرز ترکیه-سوریه به حفاظت از اپوزیسیون سوریه کمک می‌کند.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش پیش‌تر آموزش شماری از مخالفان سوری را در عربستان سعودی و اردن آغاز کرده بودند تا آنها را برای مبارزه با گروه داعش آماده کنند.

گسترش دامنه آموزش مخالفان سوری در ترکیه از این نظر می‌تواند مهم باشد که ترکیه می‌خواهد از این نیرو‌ها نه فقط علیه داعش بلکه ضد حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، استفاده کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه از اظهار نظر درباره جزئیات برنامه آموزشی مخالفان سوری خودداری کرد.

وی در عین حال گفت: "ما در تلاش خود برای تقویت توانایی نظامی مخالفان سوری میانه رو بر مبارزه با داعش تمرکز داریم. در عین حال، به طور کامل انتظار داریم که مخالفان از این توانایی نظامی برای ادامه مبارزه با حکومت اسد هم استفاده کنند."

ترکیه در کردستان عراق به نیروهای پیشمرگ کرد برای مقابله با داعش آموزش می‌دهد و برنامه آموزشی محدودی هم برای آماده کردن مخالفان سوری در داخل خاک خود دارد.

با این حال، آنکارا نبرد با گروه تندروی داعش را کافی نمی‌داند و می‌گوید برای حل بحران جاری در سوریه، بشار اسد باید از قدرت کنار گذاشته شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد که برای واشنگتن جلوگیری از پیشروی داعش و شکست دادن این گروه بیشتر از تغییر حکومت در دمشق اولویت داشته باشد.

ترکیه همچنین رابطه بسیار نزدیکی با بعضی از گروه‌های مخالف حکومت سوریه دارد، از جمله ائتلاف ملی سوریه.

ائتلاف ملی سوریه روز دوشنبه در استانبول ترکیه رهبر تازه‌ای به نام خالد خوجه انتخاب کرد.

خالد خوجه، ۵۶ ساله، اعلام کرد که حاضر نیست که در مذاکرات صلحی که مسکو برای برگزاری آن در ماه میلادی جاری تلاش می‌کند، شرکت کند.

او به خبرنگاران گفت: "فکر نمی‌کنم کسی در ائتلاف حاضر به باشد که به مسکو برود. ائتلاف ما به مردم سوریه تعهد دارد نه به مسکو."

خالد خوجه در استانبول روسیه را یکی از دشمنان "انقلاب سوریه" خواند و گفت هیچ یکی از اعضای ائتلاف ملی حاضر به شرکت در مذاکرات مسکو نیست.

انتهای پیام

کد N661823

وبگردی