آفتاب

گروه انصارالله با رئیس جمهور یمن به توافق رسیدند

گروه انصارالله با رئیس جمهور یمن به توافق رسیدند

ایسنا نوشت:

 مشاوران رئیس‌جمهور یمن نشستی را با حوثی‌ها در استان «صعده» واقع در شمال این کشور برگزار و با تشکیل کمیته مشترکی جهت حل اختلافات از طریق مذاکرات توافق کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این نشست که در صعده واقع در شمال یمن میان هیاتی از ریاست‌جمهوری یمن از جمله عبدالکریم الاریانی، عضو حزب کنگره سراسری مردمی، سلطان العتوانی، عضو گروه مردمی الوحدوی الناصری، رشاد العلیمی از حزب کنگره سراسری مردمی، یحیی منصور ابواصبع از حزب سوسیالیست، عبدالوهاب الآنسی از حزب الاصلاح و صالح الصماد از گروه شیعیان حوثی حضور داشتند، مشاوران و هیات ریاست جمهوری یمن با رهبری گروه حوثی‌ گفت‌وگوهایی در خصوص مسائل مختلف کشور برگزار و بر تشکیل کمیته مشترکی برای تفسیر و روشن‌سازی بندهای توافقنامه صلح و مشارکت ملی توافق کردند.

حاضران همچنین درخصوص پیش‌نویس قانون اساسی جدید کشور، مخالفت حوثی‌ها با طرح تقسیم یمن به شش منطقه فدرال، تنش‌های ایجاد شده در استان‌های مأرب در شرق و تعز در مرکز بحث و گفت‌وگو کردند.

در همین راستا ده‌ها فعال یمنی تظاهرات گسترده‌ای را در استان «إب» در مرکز یمن برگزار کرده و انفجار رخ داده در مرکز فرهنگی یمن در سی و یکم دسامبر گذشته را که به کشته و زخمی شدن چندین تن انجامید، محکوم کردند.

همچنین کمیته تدوین قانون اساسی یمن پیش‌نویس اولیه قانون اساسی جدید را تدوین کرد و تمامی اعضای کمیته آن را امضا کردند، اما نماینده گروه شیعیان حوثی با آن مخالفت کرد.

کمیته مذکور نیز پیش‌نویس را به هیات کل ناظر به اجرای قوانین مذاکرات ملی تحویل داد تا با آن توافق کند. پیش‌نویس این قانون شامل چند مساله است: یکی تبدیل یمن به دولت فدرال که شامل شش منطقه فدرال شود و شامل «آزال»، «عدن»، «الجند»، «حضرموت»، «سبأ» و تهامه می‌شود. دوم ممنوعیت احزاب سیاسی که بر پایه مذهب تشکیل شده‌اند و سوم برگزاری انتخابات.

پیش‌نویس اولیه شامل 10 باب، 13 فصل و 446 ماده است که به امضای 16 عضو کمیته دولتی یمن رسید اما بعدالرحمان احمد حسین المختار، نماینده حوثی‌ها با آن مخالفت کرد.

از سوی دیگر گروه انصار الشریعه شاخه گروه القاعده در یمن مسوولیت انفجار در مقر گروه شیعیان حوثی در صنعا را بر عهده گرفت.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو بمب دست‌ساز را در نزدیکی مقر حوثی‌ها در منطقه «هائل» واقع در مرکز صنعا کار گذاشته است.

52261

کد N661747

وبگردی