آفتاب

بی.بی.سی از تفاهم "قریب الوقوع" ترکیه و آمریکا درباره سوریه خبر داد

بی.بی.سی از تفاهم "قریب الوقوع" ترکیه و آمریکا درباره سوریه خبر داد

ترکیه از تفاهم قریب الوقوع با آمریکا برای آموزش هزاران نیروی مخالف حکومت بشار اسد خبر داده است.

وب سایت شبکه خبری بی.بی.سی امروز گزارش داد: مقامات ترکیه گفته‌اند که این تفاهم نامه تا پایان ماه ژانویه امضا و از ماه مارس امسال به اجرا درخواهد آمد.

قرار است طی سه سال حداقل ۱۵ هزار نفر از مخالفان میانه روی حکومت بشار اسد در خاک ترکیه، عربستان سعودی و اردن آموزش نظامی ببینند و مسلح شوند.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش پیش‌تر آموزش شماری از مخالفان سوری را در عربستان سعودی و اردن آغاز کرده بودند تا آنها را برای مبارزه با گروه تروریستی داعش آماده کنند.

گسترش دامنه آموزش مخالفان بشار اسد در ترکیه از این نظر می‌تواند مهم باشد که ترکیه می‌خواهد از این نیرو‌ها نه فقط علیه داعش بلکه ضد حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، استفاده کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه از اظهار نظر درباره جزئیات برنامه آموزشی مخالفان سوری خودداری کرد.
و در عین حال گفت: "ما در تلاش خود برای تقویت توانایی نظامی مخالفان سوری میانه رو بر مبارزه با داعش تمرکز داریم. در عین حال، به طور کامل انتظار داریم که مخالفان از این توانایی نظامی برای ادامه مبارزه با رژیم اسد هم استفاده کنند."

یک مقام وزارت خارجه ترکیه دوشنبه به خبرگزاری‌ها گفت که در سال میلادی جاری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از مخالفان میانه رو در خاک ترکیه آموزش خواهند دید.

به گفته این مقام، نیروهای نظامی آمریکایی و ترکیه ماموریت آموزش مخالفان را برعهده خواهند داشت.

ترکیه در کردستان عراق به نیروهای پیشمرگ کرد برای مقابله با داعش آموزش می‌دهد و برنامه آموزشی محدودی هم برای آماده کردن مخالفان سوری در داخل خاک خود دارد.

با این حال، آنکارا نبرد با گروه تندروی داعش را کافی نمی‌داند و می‌گوید برای حل بحران جاری در سوریه، بشار اسد باید از قدرت کنار گذاشته شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد که برای واشنگتن جلوگیری از پیشروی داعش و شکست دادن این گروه بیشتر از تغییر حکومت در دمشق اولویت داشته باشد.

ترکیه همچنین رابطه بسیار نزدیکی با بعضی از گروه‌های مخالف حکومت سوریه دارد، از جمله ائتلاف ملی سوریه.

ائتلاف ملی سوریه روز دوشنبه در استانبول ترکیه رهبر تازه‌ای به نام خالد خوجه انتخاب کرد.

خالد خوجه، ۵۶ ساله، اعلام کرد که حاضر نیست که در مذاکرات صلحی که مسکو برای برگزاری آن در ماه میلادی جاری تلاش می‌کند، شرکت کند.
او به خبرنگاران گفت: "فکر نمی‌کنم کسی در ائتلاف حاضر به باشد که به مسکو برود. ائتلاف ما به مردم سوریه تعهد دارد نه به مسکو."

خالد خوجه در استانبول روسیه را یکی از دشمنان انقلاب سوریه خواند و گفت هیچ یکی از اعضای ائتلاف ملی حاضر به شرکت در مذاکرات مسکو نیست.

مسکو و تهران در جنگ داخلی سوریه به طور گسترده از حکومت بشار اسد حمایت کرده‌اند.

ترکیه، عربستان سعودی، قطر و امارات نیز از گروه‌های مخالف مورد نظر خود حمایت مالی و نظامی کرده‌اند؛ دخالت غیرمستقیم در جنگ خونینی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشته و به نظر هم نمی‌رسد به این زودی‌ها تمام شود.

52261

کد N661676

وبگردی