آفتاب
در دور اول دیدار شمخانی با مشاور امنیت ملی افغانستان تاکیدشد

ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه به منظور استقرار امنیت و ثبات پایدار در منطقه

ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه به منظور استقرار امنیت و ثبات پایدار در منطقه

در اولین دور گفت‌وگو میان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، طرفین بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه به منظور استقرار امنیت و ثبات پایدار در منطقه تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی شمخانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های گسترده و راهبردی میان ایران و افغانستان و استمرار گفت‌وگوهای امنیتی میان دو کشور، بر دستیابی به راه‌حل‌های پایدار برقراری امنیت در مرزهای مشترک دو کشور تأکید کرد.

وی موضوع رودخانه‌های مرزی و ضرورت اتخاد تصمیمات سازنده به منظور بهره‌مندی هر دو ملت از منابع آبی مشترک را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: رونق کشاورزی و دامپروری که زمینه‌ساز توسعه اقتصادی در مرزهای مشترک است مهمترین راهبرد به منظور از میان بردن زمینه‌های ناامنی، شرارت و بهره‌مندی جریانات تروریستی از منابع انسانی منطقه است.

شمخانی مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت را عامل پیوند و همبستگی عمیق دو کشور همسایه دانست و آن را اصلی‌ترین عامل بازدارنده در برابر سیاست‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان برشمرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خروج نیروهای ناتو از افغانستان را فرصتی مناسب برای اثبات توانمندی‌های ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در دفاع از منافع ملی، شهروندان و مبارزه با تروریسم دانست.

شمخانی در پایان گفت: گسترش ناامنی و ترور، سیاست دیرینه برخی قدرت‌ها برای استهلاک ظرفیت‌های ملی و جایگاه منطقه‌ای کشورهای اسلامی بوده و همواره از این ابزار به منظور توجیه دخالت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی خود بهره جسته‌اند.

وی با اشاره به افشای واقعیت‌های تروریسم و حامیان آن برای افکار عمومی جهان، افزود: دوران استفاده ابزاری از تروریسم برای دخالت در منطقه و پیشبرد منویات استعماری به اتمام رسیده است.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز که به دعوت دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان به ایران سفر کرده است در این دیدار ضمن تقدیر از مشارکت فعال ایران در توسعه و پیشرفت افغانستان،‌ پذیرایی از اتباع این کشور طی سالیان متمادی جنگ و ناامنی در افغانستان را نمونه‌ای از رویکرد مثبت ایران به مردم ستمدیده افغانستان توصیف کرد.

اتمر تلاش یکپارچه برای ایجاد انسجام سیاسی و مقابله همه‌جانبه با افراط‌گرایی و تروریسم در کنار گسترش همکاری‌ها به ویژه با کشورهای همسایه را اولویت دولت جدید افغانستان برشمرد و در این راستا بر نقش و جایگاه ارزنده جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

انتهای پیام

کد N661665

وبگردی