آفتاب

تنش‌ در روابط مصر- مراکش/ بازگشت سفیر مراکش در قاهره به رباط

تنش‌ در روابط مصر- مراکش/ بازگشت سفیر مراکش در قاهره به رباط

پس از آنکه اخیراً تنش‌هایی در روابط میان مصر و مراکش ایجاد شد، منابع رسانه‌ای مراکشی اعلام کردند که سفیر مراکش در مصر به رباط برگشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع رسانه‌ای مراکشی اعلام کردند که "سعد العلمی"، سفیر مراکش در مصر به کشور خود بازگشت و بحران میان مصر و مراکش احتمالاً تشدید خواهد یافت.

پس از آنکه تلویزیون رسمی مراکش چند روز پیش گزارشی را منتشر کرد و در آن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را "رهبر کودتا" و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور را "رئیس‌جمهور منتخب" خواند، بحران میان دو کشور آغاز شد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه مراکش اعلام کرد که هماهنگی میان مصر و الجزایر در حمایت از جبهه پلیساریو (جبهه پلیساریو سازمان سیاسی نظامی است که برای ممانعت از تسلط اسپانیا بر آفریقا فعالیت می‌کند) و ادامه انتقاد رسانه‌های مصری از رباط موجب تغییر موضع تلویزیون مراکش در قبال رهبران کنونی مصر شده است.

یک دیپلمات مراکشی نیز اعلام کرد که بعید نیست هماهنگی و همکاری میان مصر و الجزایر دلیل بحران اخیر میان مصر و مراکش بوده باشد.

یک منبع دیپلماتیک مصری نیز دلیل بحران اخیر را تلاش رهبران اخوان المسلمین مصر برای تحریک اخوان‌المسلمین مراکش جهت تشدید بحران با مصر به ویژه به دنبال آشتی میان مصر و قطر و با هدف تخریب روابط میان مصر و مراکش دانست.

رسانه‌ها نیز واکنش رباط را نتیجه انتقاد رسانه‌های مصری از محمد ششم، پادشاه مراکش به دلیل سفر خانوادگی به ترکیه و ارتباط با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور و خانواده‌اش دانستند.

یک منبع دیپلماتیک مراکشی نیز پیش‌بینی کرد که "سامح شکری"، وزیر خارجه مصر جهت ایجاد راهکاری برای پایان دادن به این تنش‌ها به زودی به مراکش سفر کند.

انتهای پیام

کد N661638

وبگردی