آفتاب

نامه رئیس کمیته اطلاعات سنا به اوباما درباره شکنجه‌های سیا

نامه رئیس کمیته اطلاعات سنا به اوباما درباره شکنجه‌های سیا

در پی انتشار گزارشی از شکنجه‌ مظنونان تروریست به دست سیا، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه داده است تا از عدم استفاده از چنین روش‌های خشنی در آینده اطمینان حاصل شود.

در پی انتشار گزارشی از شکنجه‌ مظنونان تروریست به دست سیا، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه داده است تا از عدم استفاده از چنین روش‌های خشنی در آینده اطمینان حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعات سنا در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اقداماتی را که کاخ سفید باید در پیش بگیرد تا از عدم استفاده از شکنجه در آینده اطمینان حاصل کند، ذکر کرده است.

رئیس کمیته اطلاعات سنا در نامه به اوباما در تاریخ 30 دسامبر گفته است که وی لایحه‌ای را تقدیم کنگره می‌کند که علنا شکنجه را منع کند. علاوه بر این وی تاکید کرد که قوانین داخلی و قانون رفتار با زندانیان سال 2005 باید رسما به استفاده از چنین روش‌هایی پایان دهد.

تغییرات دیگری که سناتور دموکرات فاینستاین در نظر دارد شامل محدود کردن روش‌های بازجویی در ارتش آمریکا و نیز منع سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از بازداشت نامحدود زندانیان است.

در نامه فاینستاین آمده است: هدف این پیشنهادات این است که اطمینان حاصل شود هرگز ایالات متحده آمریکا از این روش‌ها که شکنجه است، استفاده نخواهد کرد. گمان می‌کنم با توجه به گزارش کمیته سنا باید نظارت و اشتراک اطلاعاتی بیشتری بر عملیات‌های بازجویی وجود داشته باشد.

در گزارش سنا از عملکرد سیا آمده است که تکنیک‌های بازجویی این سازمان موثر نبوده و در عین حال خشونت استفاده شده در این تکنیک‌ها بسیار بیشتر از چیزی بوده که مقامات اذعان کرده‌اند.

در این گزارش به تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دادگستری، کنگره و دیگر نهادهای آمریکایی اشاره و گفته شده که سیا در بسیاری از تعامل‌ها اطلاعات نادرست و غیرکافی در اختیار قرار داده است. اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت که روش‌های مبتنی بر شکنجه در بازجویی‌ها که در گذشته استفاده شده، باید کنار گذاشته شود.

رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در اظهارات خود هنگام انتشار این گزارش در نوامبر گفت: هشت سال پیش متوجه شدیم که سیا از تکنیک‌های به اصطلاح پیشرفته در بازجویی‌ها استفاده می‌کند و در این خصوص گزارش درستی به کنگره ارائه نشده است. سیا در این اقدامات از مامورانی استفاده کرده که سابقه خشونت و سوءاستفاده دارند. همچنین در بازجویی‌ها بر خلاف اظهارات رییس وقت سیا، متهمان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

گزارش مهم کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره کاربرد شکنجه در بازجویی سیا از مظنونان در "جنگ علیه تروریسم" بعد از مدت‌ها تاخیر منتشر ‌شد. در این گزارش آمده است که این شیوه‌ها به اطلاعات مهم و قابل پیگیری منجر نشده و جزئیات به دست آمده از این بازجویی‌ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

گزارش منتشر شده صرفا خلاصه‌ای از تحقیق 6700 صفحه‌ای این کمیته است. رئیس کمیته اطلاعاتی سنا هم‌زمان با انتشار نتیجه تحقیق چند ساله این کمیته گفته بود، گزارش نتیجه بررسی دست‌کم 19 بازداشتگاه مخفی سیا در کشورهای ثالث و بازجویی دست‌کم 119 تن با شیوه‌های خشن که در مواردی به شکنجه تبدیل شده است.

فاینستاین در ارائه نتیجه گزارش گفته بود: واژه شکنجه به هر معنای معمولش تفسیر شود نتیجه آن است که بازداشتی‌های سیا شکنجه شده‌اند. شیوه‌های به کار رفته شامل محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه‌های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است. بر اساس این گزارش از شیوه القاء حس خفگی در بازجویی سه تن از بازداشت‌شدگان استفاده شده است و بسیاری از بازداشت‌شدگان دچار مشکلات روانی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N661506

وبگردی