آفتاب
در تذکر آیین نامه ای نماینده تهران عنوان شد؛

نادران: دولت مجلس را به توپ بست/ لاریجانی: تخلف دولت محرز است

نادران: دولت مجلس را به توپ بست/ لاریجانی: تخلف دولت محرز است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که دولت مجلس را تهدید می‌کند، از رئیس مجلس خواست گزارش تخلف 4.1 میلیارد دلاری دولت را در صحن علنی مجلس قرائت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی الیاس نادران، نماینده مردم تهران با اعلام تذکر آیین نامه‌ای گفت: امروز بالاخره بعد از 48 ساعت نوبت تذکر بنده شد.

وی اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌ها مکلف به تنظیم و ارائه گزارشات نظارتی خود به صحن علنی مجلس هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال جاری گزارشی از سوی دیوان محاسبات به مجلس ارائه شد و کمیسیون بودجه مکلف شد راجع به برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت در پایان سال 92 از صندوق توسعه ملی بررسی کرده و اظهارنظر نماید.

نادران اظهار داشت: در همان ایام از نماینده دیوان محاسبات و نماینده دولت برای بررسی این موضوع دعوت شد. نماینده دولت بر گزارش دیوان محاسبات صحه گذاشته و اعلام کرد، اثر برداشت این حجم از ذخایر بانک مرکزی موجب افزایش پنج درصدی حجم نقدینگی در کشور شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: کمیسیون وظیفه خود را در تنظیم گزارش و ارائه به صحن انجام داد. متاسفانه زمان در بررسی گزارش و ارائه به صحن طولانی شد.

وی ادامه داد: زمانی که گزارش به صحن ارائه شد، مجلس مورد حملات عزیزان دولت قرار گرفت، از سخنگو گرفته تا معاون اول، مجلس را به توپ بستند و تهدید کردند و توجه نکردند که این اولین بار نیست که مجلس به توپ بسته می‌شود و نه به هیچ وجه در مقابل این تهدیدات عقب‌نشینی خواهد کرد.

نادران از ریاست مجلس استدعا کرد که این تخلف دولت در برداشت از حساب صندوق توسعه ملی را قرائت کند.

وی تصریح کرد: کمیسیون برای همراهی با دولت جلسه گذاشت، چهار نفر از نمایندگان دولت یک ساعت و نیم توضیح دادند، متاسفانه دیوان محاسبات فرصت پیدا نکرد پاسخ آنها را بدهد. اگر دولت نظر و پاسخی دارد، استدعا دارم این گزارش قرائت شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: توافق میان جمعی از عزیزان کمیسیون و نمایندگان دولت صورت گرفت که در آن توافق نیز مجددا بر گزارش کمیسیون که بر مبنای گزارش دیوان محاسبات بود، صحه گذاشته شد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر نوبخت پس از امضای تفاهم‌نامه، گفت: سخنگوی دولت مجددا با مطبوعات مصاحبه کرد و گفت ممکن است این بحث پیش آید که در شرایط موجود که این پول ازصندوق برداشته نشده و از درآمدها بوده (که هر دوی این ادعاها کذب است)، این ادعاها مستند به اسنادی بوده که اصلاح شده است. بنابراین کار مجلس خلاف قانون بوده است.

نادران گفت: ایشان شبهه ایجاد می‌کند که کار مجلس خلاف قانون بوده است. شما مجلس را متهم به گزارش خلاف دادن می‌کنید. تقاضا دارم اجازه دهید گزارش برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی قرائت شود.

وی تاکید کرد: به دو دلیل خواستار قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس هستیم؛ اول تهدیداتی که دولتی‌ها کرده‌اند و دوم تکرار این کار، مجددا در سال 93، 1.2میلیارد دلار با همین ساز و کار و بدتر از آن از صندوق توسعه برداشت شده، گزارش 18 میلیارد دلاری داریم که هنوز نسبت به ابعاد آن روشن نیستیم. بنابراین استدعا داریم که اجازه دهید این گزارش قرائت شود تا تکلیف مردم در خصوص این برداشت غیرقانونی روشن شود.

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا نیز این نکته را عرض کرده بودم که در کار کمیسیون هیچ تخلفی وجود نداشت و گزارش کمیسیون کاملا قانونی تدوین شد.

نماینده مردم قم ادامه داد: بعد از صحبت‌های نمایندگان دولت و مجلس نیز صحت این گزارش محرز شد و در یکی از بندهای تفاهم‌نامه نیز تاکید شد که دیوان محاسبات و مجلس درست عمل کرده‌اند و تخلفی نیز نداشته‌اند.

لاریجانی به دولت توصیه کرد: در صحبت‌هایشان در خارج از مسائل قانونی صحبت نکنند، تهدید هم حرف بی‌ربطی است؛ چه تهدیدی می‌خواهند بکنند؟

وی با تاکید بر اینکه وظیفه مجلس، نظارت است گفت: در راستای همین وظیفه، مجلس نظارت کرده و متوجه شده است که تخلفی صورت گرفته؛ این تخلف را به کمیسیون گزارش داده و این گزارش در دستور قرائت صحن علنی مجلس قرار دارد.

کد N661351

وبگردی