آفتاب

نشست گروه سه جانبه "تماس" اوکراین پیش از نشست چهارجانبه سران در آستانه

نشست گروه سه جانبه "تماس" اوکراین پیش از نشست چهارجانبه سران در آستانه

رئیس دپارتمان ارتباطات و سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه اوکراین گفت: گروه سه‌جانبه "تماس" به زودی نشستی را درباره بحران اوکراین در کی‌یف برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکسی ماکیف، رئیس دپارتمان ارتباطات و سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای با کانال 112 تلویزیون اوکراین گفت، گروه سه‌جانبه تماس قرار است نشستی را درباره بحران اوکراین در کی‌یف برگزار کنند و نمایندگانی از دولت اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در این نشست حضور خواهند داشت.

وی افزود: امیدوارم که تمام این نمایندگان در نشست چند روز آینده خود در کی‌یف به اجماع‌نظر و نتیجه‌گیری مناسب با نمایندگانی از دونتسک و لوهانسک دست یابند. هدف از برگزاری این نشست دستیابی به توافقات خاص درباره آتش‌بس، خروج تجهیزات نظامی و تسلیحات از مرز روسیه به اوکراین و دورنمای کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند در مناطق درگیر است.

در همین حال نشست چهارجانبه مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه چهار کشور روسیه،‌ اوکراین، آلمان و فرانسه در شهر برلین پایتخت آلمان روز دوشنبه برگزار شد که در آن درباره حل و فصل بحران اوکراین گفت‌وگو شد. به گفته یکی از مقام‌ها، مذاکرات روز دوشنبه تخصصی بود و هدف اصلی‌اش درباره همکاری پیش از مذاکرات آتی بود.

این گروه چهارجانبه اوایل ژوئن 2014 و زمانی شکل گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی‌اش، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در نرماندی فرانسه برای بررسی مساله اوکراین گردهم آمدند.

رئیس دپارتمان ارتباطات و سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه اوکراین در این باره افزود: در نشست برلین توافقات بر سر اولویت‌ها درباره چگونگی سند نهایی به دست آمد و البته بخش‌های مورد مناقشه‌ای وجود داشت که مورد توافق تمام طرف‌ها قرار گرفت.

رسانه‌های اوکراین همچنین گزارش دادند که یک نشست جدید احتمالاً در هشتم و نهم ژانویه 2015 در برلین برگزار می‌شود.

یکی از منابع دیپلماتیک به نقل از آژانس خبری "اوکراین فورم" اعلام کرد: این نشست جدید باید پیش از نشست سران گروه چهارجانبه برگزار شود.

رهبران این گروه قرار است در 15 ژانویه در "آستانه"، پایتخت قزاقستان گردهم آیند.

در همین حال، استفان زیبرت، سخنگوی مرکل درباره نشست بعدی گروه چهارجانبه صلح اوکراین گفت: هنوز نمی‌توانم اعلام کنم که این نشست چه زمان برگزار می‌شود. اگر به پیشرفتی قابل ملاحظه دست پیدا کنیم می‌توانیم نشست بعدی را هم برگزار کنیم.

وی افزود: این نخستین دستیابی به تحقق کامل صلح بر اساس توافق مینسک و آتش‌بس بادوام محسوب می‌شود که ما توانستیم در نشست برلین به آنها دست یابیم.

اولاند نیز در مصاحبه‌ای با رادیو اینتر فرانسه گفت: من در 15 ژانویه 2015 به پایتخت قزاقستان می‌روم، آن هم به یک شرط و آن دستیابی به پیشرفت درباره صلح اوکراین است. اگر قرار باشد هیچ پیشرفتی حاصل نشود، رفتن و شرکت کردن در این نشست فایده‌ای نخواهد داشت. البته من می‌دانم که در این مورد پیشرفت حاصل خواهد شد.

مرکل نیز قرار است با آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در برلین روز پنجشنبه دیدار کند و وزرای اقتصاد دو کشور نیز در همان روز دیدار می‌کنند.

هم‌زمان جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت، آمریکا در نشست آستانه شرکت نمی‌کند و افزود: هیچ برنامه‌ای برای حضور واشنگتن در این مذاکرات برای 15 ژانویه اعلام نشده است. دیدگاه‌، دستیابی به فرصتی برای تحقق کامل معاهده مینسک و دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های اوکراین است.

انتهای پیام

کد N661281

وبگردی