آفتاب
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی:

حوزه اجتماعی دغدغه مسئولان نیست/ شادی و نشاط در جامعه تعریف مشخصی ندارد

حوزه اجتماعی دغدغه مسئولان نیست/ شادی و نشاط در جامعه تعریف مشخصی ندارد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تنها چیزی که در حال حاضر دغدغه مسئولان نیست، حوزه اجتماعی بوده و این حوزه در ایران همیشه از یک بیماری مزمن رنج برده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، سید حسن موسوی چلک مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در جشنواره ایده های برتر اظهار کرد: فعالیت در حوزه کاهش و کنترل مواد مخدر دچار روزمرگی و عدم خلاقیت شده است.

وی افزود: لازمه برون رفت از این روزمرگی، فراهم کردن بستری برای خلاقیت و مشارکت عموم مردم در این مسئله است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی عنوان کرد: این جشنواره در هفت استان کشور برگزار می شود که کردستان بیشترین میزان استقبال و مشارکت را در این جشنواره داشته است.

وی تصریح کرد: میزان مشارکت در این جشنواره و ایده پردازی، بسیار بیشتر از آماری بود که تخمین زده شد و این مشارکت موجب عملی کردن ایده های بومی خواهد شد.

به گفته موسوی چلک، لفظ اجتماعی کردن مشارکت، صحیح نیست، چراکه اجتماعی کردن از بالا به پایین است به این معنی که از مسئولان آغاز می شود و در این مورد باید واژه "اجتماعی شدن" را به کار برد که از مردم به مسئولان آغاز می شود.

وی ادامه داد: ایده های ارسال شده را باید در یک کتاب با حفظ ماهیت افراد منتشر کرد و فضایی برای حفظ مالکیت ایده ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما حوزه اجتماعی زیاد مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: نپرداختن به موضوعات اجتماعی و قرار گرفتن آنها در حاشیه سیاست گذاری ها، نشان دهنده ضعف عملکرد است.

موسوی چلک اعنوان کرد: امنیت اجتماعی با حوزه اجتماعی گره خورده است و لازمه آن افزایش شاخص های اجتماعی و سرمایه های اجتماعی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه به برنامه ششم توسعه در رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی امیدواریم، عنوان کرد: حوزه اجتماعی در حال تخریب است اما برخی مسئولان از رسیدگی به مشکلات این حوزه هراس دارند و این حوزه را به لایه برداری نیازمند کرده است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه شادی و نشاط در جامعه تعریف مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: شادی به معنای احساس پویایی و نشاط است که ایران در این زمینه رتبه 115 را در دنیا دارد که این آمار نشان دهنده عدم وجود شادی در بین مردم است.

وی بیان کرد: توجه به حقوق شهروندی و ظرفیت های فرهنگی منجر به تقویت هویت فرهنگی و در نهایت بسترسازی برای مشارکت اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت ها بیش از آنکه منجر به تقویت هویت فرهنگی شود، به دنبال ممیزی فرهنگی بوده اند، اظهار کرد: حوزه اجتماعی را باید از حوزه سیاسی بیرون کشید و این امر نیازمند وجود انسان های خلاق و مسئولیت پذیر است.

وی ادامه داد: زمانی می توان بستر مشارکت های اجتماعی را فراهم کرد که سازمان های غیر دولتی را نیز مانند سازمان های سیاسی باور کنیم.

مشارکت اجتماعی در کاهش آسیب ها موجب اثربخشی بیشتر با هزینه کم می شود

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جشنواره گفت: مشکلات موجود در حوزه کاهش آسیب ها را می توان با اثربخشی زیاد و هزینه کم به فعالیت سمن ها و مشارکت عموم مردم واگذار کرد تا نتیجه و اثر بخشی هر چه بیشتری داشته باشد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امروز مردم و مسئولان نسبت به حوزه مواد مخدر توجه ویژه ای داشته و اقدامات آنان آمرانه و حاکمیتی نیست.

وی افزود: اجتماعی کردن به معنای مشارکت همه اقشار جامعه در این موضوع است و اقدام اختصاصی حاکمیت و یا مردم نمی تواند راهگشای این مسئله باشد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: آنچه امروز به عنوان هدفگذاری در عرضه و تقاضای مواد مخدر مطرح است، نیاز به مشارکت عمومی دارد و تنها کاری حاکمیتی نیست.

وی تصریح کرد: ایده های ارائه شده در جشنواره ها را باید تبدیل به ابزار کرد و از این ابزار در راستای کاهش آسیب ها و مشارکت در همه ابعاد استفاده کرد.

افشار ادامه داد: حجم مشکلات موجود در کشور را برای سمن ها باید ترسیم کرد و از توانمندی آنها در حل این مشکلات بهره گرفت.

وی ذکر کرد: تلاش برای مقابله با این آسیب ها نیازمند ید واحدی است که در ابعاد چندگانه مبارزه متحد باشد.

افشار خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در این حوزه را می توان با اثر بخشی زیاد و هزینه کم به فعالیت سمن ها و مشارکت عموم مردم واگذار کرد تا نتیجه و اثر بخشی هر چه بیشتری داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: در مکان هایی که تعداد سمن ها کم است باید زمینه ای را برای سهولت در تشکیل این انجمن ها برای افراد فراهم کرد.

انتهای پیام

کد N661124

وبگردی