آفتاب
/ضرورت احیای پلیس قضایی/

علیزاده‌طباطبایی: باید «پلیس قضایی» در حد قاضی دادسرا اعتبار داشته باشد

علیزاده‌طباطبایی: باید «پلیس قضایی» در حد قاضی دادسرا اعتبار داشته باشد

یک وکیل دادگستری تشکیل پلیس قضایی را امری ضروری دانست و گفت: تشکیل پلیس قضایی می‌تواند به تامین حقوق مردم کمک کند.

یک وکیل دادگستری تشکیل پلیس قضایی را امری ضروری دانست و گفت: تشکیل پلیس قضایی می‌تواند به تامین حقوق مردم کمک کند.

سیدمحمود علیزاده طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، اظهار کرد: پلیس قضایی یکی از ضروریاتی است که در قانون برنامه پیش‌بینی شده بود و طبق آن قوه قضائیه موظف بود تا پایان سال اول قانون برنامه،‌ لایحه تشکیل پلیس قضایی را به مجلس ارائه دهد که در سال اول این امر محقق نشد ولی در سال بعد لایحه تقدیم مجلس شد.

وی یادآور شد: در اوایل انقلاب پلیس قضایی تشکیل شد و عمده فارغ التحصیلان دانشکده پلیس که حقوق خوانده بودند در این مجموعه حضور داشتند ولی بنا به دلایلی تشکیل پلیس قضایی منحل شد و نهایتا نیروهای آن در سایر بخش‌ها تقسیم شدند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: پلیس دارای وظایف مختلفی است که آموزش‌های لازم را برای ورود در پرونده‌های قضایی ندیده است؛ بنابراین تشکیل پلیس قضایی می‌تواند به تامین حقوق مردم کمک کند.

علیزاده طباطبائی ابراز عقیده کرد که لایحه پلیس قضایی لایحه‌ای بسیار مفید است و تشکیل این پلیس می‌تواند در امر قضا به دستگاه قضایی کمک کند.

وی ادامه داد: نیروهایی که می‌خواهند در مجموعه پلیس قضایی فعالیت کنند، حتما باید دارای لیسانس حقوق باشند و یک سری آموزش‌های انتظامی را به صورت مرتب فراگیرند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این‌که «باید پلیس قضایی در حد قاضی دادسرا اعتبار داشته باشد» خاطرنشان کرد: در این صورت پلیس قضایی می‌تواند حرمت افراد را نگه دارد زیرا طبق اصول صریح قانون اساسی، متهم حرمتی دارد و هتک حرمت متهم جرم است.

علیزاده طباطبائی افزود: متاسفانه ماموران پلیس ما آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و در بسیاری از مواقع با رسیدگی‌های غیر قضایی و تحقیقاتی که به پلیس واگذار می‌شود، ما شاهد بروز بسیاری از پرونده‌ها در محاکم هستیم.

انتهای پیام

کد N660941

وبگردی