آفتاب
وزیر بهداشت در کنفرانس اقتصاد ایران:

بی‌نظمی‌های دولت و مجلس در گذشته٬ باعث بروز مشکلاتی شد

بی‌نظمی‌های دولت و مجلس در گذشته٬ باعث بروز مشکلاتی شد

متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌نظمی‌های دولت و مجلس، ما وضعیت آشفته‌ای را در بخش دستمزد‌ها و تعرفه‌های پزشکی سپری می‌کردیم.

وزیر بهداشت و درمان گفت: بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت در استراتژی که امسال تدوین کرده‌اند، تاکید کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ مردم دنیا باید بتوانند از پوشش ۸۰ درصدی خدمات درمانی و بهداشتی برخوردار باشند و بیمه‌ها در این طرح باید به قدری قدرتمند باشند که برای درمان‌های اولیه نیازی به پرداخت از جیب نباشد.

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هدفمندی یارانه‌های اولین کنفرانس اقتصاد ایران گفت: اصل ۲۰ قانون اساسی تصریح کرده است که همه مردم باید از خدمات بهداشتی و درمانی به صورت عادلانه برخوردار باشند، در برنامه ۲۰ ساله توسعه ما که نیمی از آن را گذرانده‌ایم نیز آمده که عموم مردم باید از این مواهب برخوردار باشند و به صورت عادلانه بتوانند از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند، که در همین زمینه نیز در قانون تصریح شده که رتبه ما در منطقه باید به رتبه اول برسد.

وی در ادامه افزود: رتبه ما در ۲۰ کشور منطقه در خصوص میزان امید به زندگی مردم ۱۲ است و هرچه این رتبه افزایش یابد به این صورت است که توسعه یافته‌تر هستیم. البته شرایط ما از سال ۳۵ تا ۹۳ بهتر شده است، زیرا در آن زمان مرگ و میر به دلیل پایین بودن سطح بهداشت عمومی پایین بوده است. هرچند که سن امید به زندگی در حال حاضر ۶۰ سال برآورد می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما اگر از توسعه پایدار صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این مسئله وابسته به سلامت عمومی مردم است.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که ما جزو ۳۷ کشوری هستیم که پرداخت از جیب مردم بالای ۵۰ درصد است، این درحالی است که اکثر کشورهای دنیا پرداخت از جیب مردم زیر ۲۰ درصد است.

هاشمی گفت: به طور مثال ترکیه ۲۵.۱ درصد، عراق ۱۹.۳ درصد و کشور لیبی ۳۱.۹ سهم پرداخت از جیب مردم را دارند. این عامل باعث می‌شود که مردم دیر‌تر به مراکز درمانی رجوع کنند که در ‌‌نهایت باعث می‌شود برای کشور هزینه‌های زیادی تحمیل کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت در استراتژی که امسال تدوین کرده‌اند، تاکید کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ مردم دنیا باید بتوانند از پوشش ۸۰ درصدی خدمات درمانی و بهداشتی برخوردار باشند و بیمه‌ها در این طرح باید به قدری قدرتمند باشند که برای درمان‌های اولیه نیازی به پرداخت از جیب نباشد.

وی گفت: ما از مهر ماه سال ۹۲ بررسی برای دست یابی به سطوح بالای خدمات بهداشتی و درمانی را آغاز کردیم که در ‌‌نهایت در اسفند ماه به نتیجه رسید و طرح تحول نظام سلامت آغاز شد.

هاشمی گفت: بودجه ما از ۱۱ هزار میلیارد تومان که صحبت شد، به ۶ هزار میلیارد تومان رسید و در همین سطح تصویب شد.

وزیر بهداشت با اشاره به این مسئله که گام بعدی ما در این مسئله ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی بود، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌نظمی‌های دولت و مجلس، ما وضعیت آشفته‌ای را در بخش دستمزد‌ها و تعرفه‌های پزشکی سپری می‌کردیم.

وی گفت: ما بیش از ۱۷۰۰ خدمت پزشکی فاقد تعرفه را قیمت گذاری کرده و برای ۳۰۰ خدمت ضروری پزشکی قیمت‌گذاری کردیم.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دارویی از مرداد ۹۲ که تعداد ۲۷۰ قلم دارو کمبود داشته‌ایم به ۲۹ قلم دارو در سال ۹۳ رسیده‌ایم. اما به طور کل طبق برآوردهای ما رضایتمندی مردم در این بخش رشدی ۷۰ درصدی داشته است.

کد N660579

وبگردی