آفتاب

راه برون رفت از بحران آب قزوین، مدیریت یکپارچه آب و خاک است

راه برون رفت از بحران آب قزوین، مدیریت یکپارچه آب و خاک است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: مدیریت یکپارچه آب و خاک راه علاج برای برون رفت از وضعیت فعلی منابع آبی استان است.

محمد حسین عطایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سرعت نیاز مسائل اشتغال و امنیت غذایی به قدری سریع بوده که نتوانسته با کنترل مصرف آب مقابله کند.

عطایی با اشاره به اینکه در بحث افزایش بهره‌وری دو وظیفه سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، توضیح داد: بخش سخت افزاری کارهای هزینه بر و اجرایی است که زیربناهای آب و خاک، آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله و کانال، احداث سد، استخرهای ذخیره و تسطیح و نوسازی اراضی را توسعه می‌دهد و بخش نرم افزاری، استفاده درست از این سیستم‌ها، کمک به ایجاد نظام بهره‌برداری، استفاده از آب‌های نامتعارف و آموزش و کلاس‌های ترویجی که در خصوص آب و خاک برگزار می‌شود.

مدیرآب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده این مدیریت اشاره کرد و افزود: شروع آبیاری تحت فشار از سال 73 در قزوین انجام شده و تاکنون با امکانات دولتی قریب به 25 هزار هکتار و 10 هزار هکتار به صورت مردمی، جمعاً 35 هزار هکتار آبیاری تحت فشار و بیش از 3 هزار و 500 کیلومتر لوله گذاری انتقال آب انجام شده که قریب به 500 میلیون‌ مترمکعب بهره‌وری آب زیاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: حجم آبخوان قزوین 18 میلیارد متر مکعب است که متاسفانه روند کاهشی آب به دلیل برداشت‎های بی‌رویه شروع شده است.

عطایی ادامه داد: با تمام اقدامات انجام شده بحران آب اتفاق افتاده و برای حل این معضل، حدود چند ماهی است که با مساعدت استانداری اولین اتاق فکر آب استان تشکیل شده و تاکنون پنج جلسه در خصوص بحران آب تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه دو برنامه جهت کنترل مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: تصویب طرح مقابله با آفت آبخوان و حفظ منطقی تولید که این طرح توسط سازمان جهاد کشاورزی ارائه و در شورای برنامه ریزی استانداری تصویب شد که آب منطقه‌ای نیز در این طرح همکاری کرده است.

وی تشریح کرد: این طرح شامل نحوه برخورد با چاه‌های غیرمجاز، نحوه تهیه طرح‌های کشت و نحوه برخورد با کشاورزان درستکار و خلافکار است و در قالب این طرح به برنامه دوم یعنی طرح کشت می‌پردازیم که این طرح نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی ارائه شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ طرح کشت می‌تواند تا حدی در کنترل مصرف آب اثرگذار باشد و به طور مطلق مشکل بحران آب را حل نمی‌کند زیرا اجرای طرح کشت جهت مسائل اقتصادی، صرفه جویی و به ویژه برای برای حفظ خاک لازم است اما کافی نیست.

انتهای پیام

کد N660384

وبگردی