آفتاب

متحدان دیروز دشمنان امروز؛ آیا اروپا از اسرائیل عبور می کند

متحدان دیروز دشمنان امروز؛ آیا اروپا از اسرائیل عبور می کند

اظهارات وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه مهمترین چالش این رژیم در سال جدید میلادی اروپاست، نشان می دهد که تنش های موجود میان تل آویو و بروکسل به اوج خود رسیده است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اظهارات "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از رای نیاوردن طرح پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین های فلسطینی، سند محرمانه اتحادیه اروپا برای تحریم رژیم صهیونیستی، طرح کشورهای اروپایی برای فراخواندن سفرا از سرزمین های اشغالی، به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی از سوی کشورهای مختلف قاره سبز و در نهایت اظهارات روز یکشنه لیبرمن نشان می دهد اتحادیه اروپا دیگر آن متحد سال های گذشته نیست و تل آویو دیگر نمی تواند حساب زیادی روی بروکسل بازکند.  

چالش اصلی رژیم اسرائیل در 2015 

«آویگدور لیبرمن» روز گذشته گفت: نه ایران و حزب‌ الله و یا فلسطینی‌ ها، بلکه اروپای غربی مهمترین چالش اسرائیل در سال ۲۰۱۵ است.  لیبرمن که در جمع سفرای رژیم صهیونیستی در کشورهای اروپایی سخن می گفت در ادامه افزود: برخی از کشورهای اروپایی در موضع‌ گیری‌های خود علیه اسرائیل مطالبی مشابه افتراهای «پروتکل بزرگان صهیون» را تکرار می‌ کنند.

«پروتکل بزرگان صهیون» سندی مربوط به سال ۱۹۰۳ است که نقشه های صهیونیسم را برملا می کند.  مقصود از نگارش آن، ترسیم یهودیان به عنوان توطئه‌گران در سطح جهانی است. این کتاب در ۲۴ فصل یا پروتکل، که گفته می‌شود خلاصه مذاکرات ملاقات‌های رهبران یهودی است، به «نقشه‌های پنهانی یهودیان» برای حکومت بر جهان از طریق دخل و تصرف در اقتصاد، کنترل رسانه‌ های همگانی و دامن‌زدن به اختلافات مذهبی پرداخته‌ است.

اتحادیه اروپا سندی محرمانه را میان ۲۸ دولت عضو توزیع کرده که مشتمل بر پیش نویس طرحی برای تحریم رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، اگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری کاری کند که رسیدن به راه حل «دو دولت» را غیرممکن سازد، تحریم‌هایی علیه این رژیم وضع خواهد شد. بر اساس سیاست کنونی اتحادیه اروپا، هر گونه توسعه روابط با رژیم اسرائیل مشروط به اقداماتی است که این رژیم ممکن است درباره روند صلح و راه حل دو دولت انجام دهد. بنیان سند جدید تهیه شده در این اتحادیه نیز این است که اگر رژیم اسرائیل اقداماتی انجام دهد که بر اساس آن‌ها تحقق راه حل دو دولت غیرممکن شود، اتحادیه اروپا از طریق وضع تحریم و محدود کردن روابط خود با این رژیم به آن پاسخ خواهد داد.   لیبرمن پارلمان‌ های کشورهای اروپایی را نیز مورد انتقاد شدید قرار داد.  مجالس ایرلند، بریتانیا، فرانسه و شمار دیگری از کشورها به تازگی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند و البته این امر با انتقاد کابینه اسرائیل روبرو شده‌ است.  وی در سخنان یکشنبه خود بویژه از سوئد و ایرلند انتقاد کرد و گفت رفتار آنها مانند موضع‌ گیری‌ های نابخردانه سال ۱۹۳۸ (در آستانه جنگ جهانی دوم) است.

به گفته لیبرمن، اسرائیل تنها نماینده ارزش‌ های غربی در خاورمیانه است اما اروپائیان اسرائیل را تنها می‌گذارند.  هرچند فلسطینی‌ها هفته گذشته در تلاش خود در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی» موفق نشدند اما فرانسه و لوکزامبورگ به پیش‌ نویس این قطعنامه رای موافق دادند.

اروپا در مسر تحریم اسرائیل و تشکیل کشور فلسطینی 

پس از آنکه در ماه های پایانی سال گذشته میلادی تعداد کشورهای اروپایی که کشور مستقل فلسطینی را هر چند به صورت نمادین به رسمیت شناخته بودند افزایش یافت، روزنامه هاآرتض سندی را منتشر کرد که در آن آمده بود این اقدام کشورهای اروپایی در راستای تصمیاتی است که در یک سند محرمانه قید شده و بر اساس آن کشورهای اروپایی رفته رفته روابط خود با تل آویو را کاهش می دهند.  

هاآرتض در توضیح این سند نوشته بود: اتحادیه اروپا سندی محرمانه را میان ۲۸ دولت عضو توزیع کرده که مشتمل بر پیش نویس طرحی برای تحریم رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، اگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری کاری کند که رسیدن به راه حل «دو دولت» را غیرممکن سازد، تحریم‌هایی علیه این رژیم وضع خواهد شد.  

همچنین از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که این سند را از «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» دریافت کرده‌اند، خواسته شده متن این طرح را به طور گسترده توزیع نکرده و آن را به رویت مقامات اسرائیلی نیز نرسانند. با این حال، دیپلمات‌های اسرائیلی در برخی پایتخت‌های اروپایی، وجود چنین سندی را تأیید کرده و جزئیاتی از آن را نیز به دست آورده‌اند. با این حال، آن‌ها نتوانسته‌اند متن کامل سند را به دست بیاورند.
 
سه دیپلمات اروپایی و دو مقام ارشد اسرائیلی ـ که همگی به شرط فاش نشدن نامشان حاضر به صحبت در این زمینه شده‌اند ـ می‌گویند: سند مذکور مشتمل بر مجموعه‌ای از «هویج‌ها و چماق‌ها» در ارتباط با بحث تشکیل دو دولت در سرزمین‌ های اشغالی است؛ اما میزان چماق‌ های آن بسیار بیشتر است.  

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: روند صلح کاملاً متوقف شده، ولی تحولات میدانی همچنان جریان دارد. ناامیدی شدیدی در این زمینه در اروپا وجود دارد و فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل قابل تحمل نیست. این سند بخشی از روند همفکری است که این روز‌ها در بروکسل در حال انجام است و هدف از آن، دریافتن این موضوع است که برای حفظ راه حل دو دولت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.  

بر اساس سیاست کنونی اتحادیه اروپا، هر گونه توسعه روابط با رژیم اسرائیل مشروط به اقداماتی است که این رژیم ممکن است درباره روند سازش و راه حل دو دولت انجام دهد. بنیان سند جدید تهیه شده در این اتحادیه نیز این است که اگر رژیم اسرائیل اقداماتی انجام دهد که بر اساس آن‌ها تحقق راه حل دو دولت غیرممکن شود، اتحادیه اروپا از طریق وضع تحریم و محدود کردن روابط خود با این رژیم به آن پاسخ خواهد داد.  

دیپلمات‌های اروپایی مطلع از سند مذکور می‌گویند: در طرح پیشنهادی مذکور، درباره اقداماتی بحث شده که خط قرمز اتحادیه اروپا به شمار می‌رود؛ به عنوان مثال، در آن به مناطقی از سرزمین‌های اشغالی اشاره شده که رژیم اسرائیل نباید در آن‌ها اقدام به توسعه شهرک سازی‌های خود کند. به اعتقاد اتحادیه اروپا، توسعه شهرک سازی‌ها در این مناطق می‌تواند به پیوستگی سرزمینی دولت فلسطینی ضربه زده و این را که بیت المقدس پایتخت هر دو دولت باشد، ‌غیرممکن سازد.  

تحریم‌هایی که در سند جدید پیش‌بینی شده نیز شامل تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌های اسرائیلی، محدود کردن همکاری با رژیم اسرائیل در زمینه‌های مختلف و حتی محدود کردن توافق‌ نامه تجارت آزاد اروپا با این رژیم است. 

انگلیس وصله ناجور 

هر چند اتحادیه اروپا در نظر دارد سیاست واحدی را علیه رژیم صهیونیستی به اجرا بگذارد اما انگلیس به گونه ای عمل می کند که گویا با این اقدام موافق نیست. اقدام این کشور در دادن رای ممتنع به طرح کشور مستقل فلسطینی در شورای امنیت که در آخرین روزهای سال 2014 انجام شد نیز به خوبی گویای این مطلب است.  

هر چند به نظر می رسد که آمریکا مهمترین متحد رژیم صهیونیستی در جهان است اما تورق تاریخ نشان می دهد که انگلیس بود که نقش اصلی را در شکل گیری اسرائیل و رشد و نمو آن ایفا کرده است. در سال ۱۹۴۷ نیروهای انگلیس که فلسطین را به اشغال خود درآورده بودند خود را از مناسبات کنار کشیدند. برحسب طرح تقسیم ارائه شده توسط سازمان ملل قرار بر این بود که این منطقه بین اعراب و یهودیان به طور مساوی تقسیم شود و بیت المقدس نیز محدوده تحت نظارت سازمان ملل قرار گیرد تا از ایجاد برخورد جلوگیری شود. اعراب با تشکیل حاکمیتی یهودی به هر نحو، مخالف بودند و مخالفت خود را اعلام کردند. در ۱۴ می ۱۹۴۸، چند ساعت پیش از پایان حاکمیت انگلیس بر فلسطین، تشکیل رژیم اسرائیل اعلام شد و در سال ۱۹۴۸ م. با اشغال قسمت اعظمی از فلسطین در محل باستانی کشور پادشاهی مکابیز، دولت غاصب اسرائیل در آسیای غربی در مشرق مدیترانه تشکیل شد.   

با این اوضاف به نظر می رسد تا زمانیکه انگلیس در اتحادیه اروپا حضور داشته باشد اقدامات بروکسل علیه رژیم صهیونیستی نتیجه دلخواه را در بر نداشته باشد اما با توجه به آنکه حاکمان انگلیس مدعی هستند که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارند و قرار است در همین رابطه بک همه پرسی نیز در سال 2017 انجام شود، تحقق این امر می تواند سیاست های اروپا علیه اسرائیل را بیش از گذشته تندتر کند. 

اظهارت فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به رای نیاوردن طرح پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی 1967، مبنی بر اینکه بروکسل از این پس طرح تشکیل دو کشور مستقل را جدی تر از قبل دنبال می کند نشان می دهد اروپا در مسیر عبور از اسرائیل قرار گرفته اما اینکه قاره سبز تا چه میزان در این مسیر گام بردارد به ثبات قدرم اروپائی ها و نادیده گرفتن فشارهای سیاسی وارده بر بروکسل از سوی واشنگتن، تل آویو و لندن بستگی دارد.

...................

گزارش از عبدالحمید بیاتی 

کد N660355

وبگردی