آفتاب
در جلسه کمیته قرآن ستاد دهه فجر ارایه شد

برنامه‌ دستگاه‌های عضو کمیته قرآن برای ایام‌الله دهه فجر

برنامه‌ دستگاه‌های عضو کمیته قرآن برای ایام‌الله دهه فجر

دومین جلسه کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان و دستگاه‌های عضو این کمیته به منظور تشریح برنامه‌های این کمیته در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

دومین جلسه کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان و دستگاه‌های عضو این کمیته به منظور تشریح برنامه‌های این کمیته در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست یوسف افراش معاون ارتباط سازمان دارالقرآن با اشاره به مصوبات نخستین جلسه کمیته قرآن دهه فجر، اظهار کرد: در جلسه گذشته نمایندگان دستگاه‌های عضو برنامه‌های مشارکتی و اختصاصی خود را ارائه دادند و میزان مشارکت دستگاه‌های در جلسه گذشته مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس برنامه‌هایی که اعلام کردند 10 برنامه جمع‌آوری شد.

وی در ادامه با اشاره به گزارشی از روند برنامه‌های مشترک سازمان‌ها، افزود: از برنامه‌های مشترک تمام سازمان‌ها نثار گل و تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) است. برنامه سازمان برای تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه و ساعت 11 برگزار می‌شود که تجدید میثاق با شهدا پیش از حضور در مرقد امام (ره) برگزار می‌شود.

معاون ارتباط و سازمان دارالقرآن خاطرنشان کرد: چاپ و توزیع پوسترهایی با موضوع قرآن انتخاب شده همچنین در این پوسترها از کلام امام (ره) و رهبر بهره برده‌ایم که 10 اثر انتخاب شده است. چاپ و توزیع رایگان قرآن کریم از دیگر برنامه‌های سازمان برای ایام‌الله دهه فجر است و تشکیل گروه همخوانی در 12 و 22 بهمن ‌ماه را داریم.

افراش خاطرنشان کرد: غرفه‌های خاص قرآنیان نیز در مسیر راهپیمایی برگزار می‌کنیم. همچنین برای پوشش راهپیمایی با شبکه‌های قرآن و معارف هماهنگی‌هایی داشته‌ایم ولی هنوز قطعی نشده است. از جمله پیشنهادات ما برای این ایام برگزاری مسابقه بزرگ انقلاب و هماهنگی برای برگزاری کرسی تلاوت، همچنین کوهپیمایی از دیگر برنامه‌های ما است.

وی در ادامه با بیان این‌که آقای خاکی عضو سازمان ورزش و جوانان که در این برنامه حضور ندارند سه برنامه قطعی را به ما اعلام کردند، اظهار کرد: از جمله برنامه‌های سازمان ورزش بحث مسابقه و جشنواره قرآنی ویژه کارکنان وزارت ورزش است که قطعی شده و سه محفل قرآنی باشکوه با همکاری وزارت ورزش در ایام‌الله دهه فجر برگزار می‌شود که این محافل قرآنی در تهران و مشهد به طور قطعی برگزار می‌شود و بین اصفهان و تبریز در حال رایزنی هستند. همچنین سایت و پرتال خاص قرآنی برای جوانان با محوریت قرآن در وزارت ورزش راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه این نشست قربانی عضو سازمان بسیج دانشجویی و سازمان بسیج کشور با ارائه برنامه‌های مختلفی که این سازمان برای دهه فجر دارد و با اشاره به برنامه‌های مشترک،‌ گفت: تشکیل گروه همخوانی و مدیحه سرایی در گروه تواشیح تهران را داریم که 12 گروه تواشیح هستند و تعداد آنها حدود 72 نفرند. اولین کار تواشیح آنها سوره‌های سرخ بود. این جزء پیشنهادات ما است که سایر ارگان‌ها هم می‌توانند از این گروه استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما در مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور دو برنامه داریم که اولین برنامه ما مرحله نهایی یا دوازدهین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیحی است که مرحله استانی آن با حضور 350 نفر برگزار شده و از 18 تا 20 بهمن‌ماه مرحله بعدی آن در قم برگزار می‌شود.

این عضو سازمان بسیج دانشجویی و سازمان بسیج کشور ادامه داد: برنامه بعدی ما که آن را یا در افتتاحیه یا در اختتامیه همین جشنواره قرار می‌دهیم تجلیل از خانواده‌های شهدای قرآنی دانشجو است که بیش از 100 شهید، قاری و حافظ دانشجو داشته‌ایم که می‌خواهیم از خانواده‌های آنها تجلیل کنیم.

قربانی یادآور شد: از دیگر برنامه‌هایی که در بسیج تهران داریم رونمایی از جلد دوم "سوره‌های سرخ" است که به معرفی شهدای تهران می‌پردازد. همچنین درخواست ما این است که در 10 روز دهه فجر با 10 خانواده شهید قرآنی دیدار کنیم و پیشنهاد می‌دهم که سایر دستگاه‌ها هم در این دیدارها شرکت کنند و اگر می‌شود این 10 خانواده را به 114 خانواده برسانیم. ما برای هماهنگی این دیدارها از طریق پیامک سایر اعضا را در جریان می‌گذاریم.

وی در ادامه با اشاره به درخواست دیگر این سازمان، گفت: ما مستندهایی راجع به شهدای قرآنی ساخته‌ایم که نزدیک 40 مستند است و امیدواریم که رسانه‌ها بتوانند این مستندها را در هر 10 روز به شکل ویژه‌ای پخش کنند.

در ادامه این جلسه سرگرد میدانی مدیر قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای ایام‌الله دهه فجر، تصریح کرد: ما در بخش برنامه‌های قرآنی بیش از 1000 محفل قرآنی در آجا داریم. در این برنامه‌ها ما طرح تدبیر در قرآن را بسیار جدی گرفته‌ایم و هر آیه‌ای که خوانده می‌شود ترجمه آن نیز بیان می‌شود. سخنرانان هم باید در حول و حوش آیاتی که قرائت می‌شود صحبت کنند و پس از آن مسابقه و اهدای جوایز را داریم.

وی ادامه داد: ما برنامه‌های قرآنی با حضور فرماندهان داریم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های این سازمان است و کلاس‌های ویژه این دهه را برای اعضای سازمان داریم. ما دو تا سه محفل حفظ سوره فجر را برگزار می‌کنیم و برای حفظ بیشتر این سوره از خانواده‌های کارکنان نیز دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیتشان استفاده کنیم. برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع انقلاب و اعزام کاروان‌های قرآنی در مناطق محروم و مرزی از دیگر برنامه‌ها سازمان است. این برنامه‌ها را در طول سال نیز داریم ولی در دهه فجر به اوج می‌رسد. حضور و تجدید میثاق با امام راحل و جشنواره حدیث را نیز در حاشیه مسابقات قرآنی برگزار می‌کنیم.

در ادامه جلسه ملکی‌پور مدیر قرآن و عترت سپاه، گفت: ما در رشته‌ها و موضوعات مختلف قرآنی برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم. همچنین محافل انس با قرآن را در تمام ایام سال به خصوص در ماه مبارک رمضان و دهه فجر به صورت ویژه و اساسی برگزار می‌کنیم.

در ادامه این جلسه گل شاده نماینده وزارت دفاع با بیان این‌که وزارت دفاع نیز برای ایام‌الله دهه فجر برنامه‌های اختصاصی و عمومی زیادی دارد، گفت: این وزارتخانه 7 یا 8 برنامه برگزار می‌کند. از جمله آنها 10 محفل انس با قرآن، کرسی تلاوت در تمام شهرستان‌ها است. بیش از 1000 ختم قرآن و صلوات برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: پرتال وزارت دفاع به بهره‌برداری خواهد رسید و بازدید از خانواده‌های چند پیشکسوت قرآنی که در یکی دو سال اخیر فوت شده‌اند، همچنین تجلیل از خانواده‌های قرآنی در مناطق محروم از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است. چرا که ما در مناطق دورافتاده سیستان و بلوچستان خانواده‌هایی داریم که تمام اعضای آنها حافظ قرآن هستند و ما درصددیم که از آنها تجلیل کنیم.

نماینده وزارت دفاع خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری مسابقه واژه‌های آسمانی در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های ما است که بیش از 6000 کلمه و رمز عبور برای آسان شدن و امنیت بیشتر کاربران طراحی شده است. همچنین نمایشگاه‌های قرآنی نیز برگزار می‌کنیم.

در ادامه این جلسه طاهری نماینده رادیو قرآن و مدیریت آموزش این سازمان به ارائه برنامه‌هایی پرداخت و گفت: ما هر ساله در رادیو قرآن برنامه‌های ویژه‌ای برای این دهه داریم و سال گذشته به مناسبت سی‌امین سال تأسیس رادیو قرآن برنامه‌های بسیار ویژه‌تری ارائه دادیم. در این ایام ما 6 عنوان برنامه داریم که مهمترین آنها برنامه‌ زنده کتاب انقلاب است که این برنامه از سوی سازمان آموزش برگزار می‌شود. در برنامه کتاب انقلاب به مدت 12 روز از ساعت 16 تا 17 این برنامه به صورت زنده پخش می‌شود. تا 22 بهمن هم آیتم‌های ثابتی داریم که از جمله آنها گفت وگو با مهمانان است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این سازمان آیتمی است که به گذشته و آینده رادیو قرآن می‌پردازد. روخوانی، روانخوانی و حفظ نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است. قرائت سوره فجر و آیات منتخب نیز در این ایام اجرا می‌شود. در برنامه آینده 3 تا 4 دقیقه نکات قرائت، روخوانی و تجوید را بیان و تأکید می‌کنیم که همراهان رادیو سوره فجر را حفظ کنند. همچنین معرفی 12 خانواده شهید قرآنی از دیگر برنامه‌های ما است. محافل انس با قرآن و برنامه‌های ویژه‌ای را در صبح روز 12 بهمن ماه و پوشش سراسری راهپیمایی 22 بهمن از دیگر برنامه‌های سازمان است و برنامه‌ای تحت عنوان "قرآن کتاب انقلاب" را داریم که برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی را انعکاس می‌دهد.

نماینده رادیو قرآن و مدیریت آموزش ادامه داد: برنامه افق در روزهای شنبه برگزار می‌شود. که در این برنامه هم ویژه‌برنامه دهه فجر را داریم. برنامه والشمس که صبح‌ها از رادیو قرآن پخش می‌شود نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد و در 6 باکس 114 ثانیه خبر قرآنی پخش می‌کنیم که هر نیم ساعت یک بار پخش می‌شود.

در ادامه این جلسه محمدی نماینده بنیاد شهید، اظهار کرد: از برنامه‌های همه ساله ما دیدار با خانواده‌های شهدا و حضور بر مزار شهیدان است. برنامه‌ای که امسال داریم برگزاری مسابقات قرآنی است که یازدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم در چهار رشته حفظ، قرائت،‌ مفاهیم و اذان. قبلاً این برنامه‌ها را در سه مقطع استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌کردیم که امسال منطقه‌ای را حذف کرده و در دو مرحله استانی و کشوری مسابقات را برگزار می‌کنیم. همچنین تشکیل محافل قرآنی در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های این سازمان است و برگزاری مسابقه کتابخوانی که همه‌ساله در قبل از این ایام بود ولی امسال در بهمن‌ماه است.

در پایان این نشست قربانی با ارائه پیشنهادهایی گفت: آقای حسن‌زاده از بنیاد شهید قبلاً گفته بود که می‌تواند تندیس شهدای قرآنی را در یکی از بوستان‌ها نصب کند که فکر کنم بوستان بهاران بود. اگر بنیاد شهید بتواند در راستای نصب این تندیس کمک کند بسیار عالی می‌شود. همچنین اگر ما بتوانیم در طول سال یک کمیته اجرایی داشته باشیم که به فعالیت‌های قرآنی امام و انقلاب بپردازد مثلاً سخنان امام (ره) در رابطه با قرآن و پخش خاطرات قرآنی انقلابیونی که در زندان بودند می‌تواند کمک زیادی کند و باید برای این کار یک ستاد راه‌اندازی شود که بتواند این کارها را در طول سال ماندگار کند.

انتهای پیام

کد N660218

وبگردی