آفتاب

سیا باید به ممنوعیت استفاده از خبرنگاران در امور اطلاعاتی تن دهد

سیا باید به ممنوعیت استفاده از خبرنگاران در امور اطلاعاتی تن دهد

در حالی که براساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان داشتن شرکت تجاری برای مقامات دولتی ممنوع است، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان کنترل صنعت نفتی این کشور را برعهده دارد و اخیرا توسط گزارش‌های یک خبرنگار، فعالیت‌های دختران او در امور معدن، سرویس‌های مالی، ساخت و ساز و سایر صنایع فاش شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه بوستون گلوب، الهام علی اف در حالی توانسته است با دور زدن قانون تسلط بر حوزه‌های نفتی را حفظ کند که این امر بر خلاف قانون جمهوری آذربایجان است.

براساس قانون این کشور، مقامات دولت نمی‌توانند هیچ تجارت خصوصی داشته باشند اما این قانون برای فرزندان مقامات لازم الاجرا نیست.

اما فعالیت‌های فرزندان او توسط خدیجه اسماعیلو، خبرنگار رادیو اروپای آزاد افشا و در پی آن وی در پنجم دسامبر بازداشت شد.

در همین حال حزب حاکم آذربایجان اسماعیلو را به جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) متهم می‌کند اما تاکنون با وجود تحقیقات گسترده هیچ مدرکی دال بر تصدیق این اتهام پیدا نشده است.

با این حال رادیو اروپای آزاد در سال 1949 با هدف از بین بردن مونوپی خبری و اطلاعاتی رژیم کمونیست در شرق اروپا و شوروی توسط سیا پایه‌گذاری شد. اما امروز با وجود اینکه این رسانه‌ از سال 1971 به یک رسانه مستقل تبدیل شده است، تمایلی وجود دارد تا آن را یک رسانه حکومتی و دولتی بخوانند.

اما این مساله سوال بزرگتری را ایجاد می‌کند: آیا سیا خبرنگاران را استخدام می‌کند؟

تلاش برای عضو گیری خبرنگاران و استفاده از آنها در آژانس‌های اطلاعاتی تحت عنوان خبرنگار در سال 1977 ظاهرا ممنوع شد. اما ظواهر همواره می‌توانند فریبکارانه باشند چرا که دو دهه بعد در سال 1996 دبیر سیاسی دولت کلینتون افشا کرد که سازمان سیا از خبرنگاران به عنوان جاسوس استفاده کرده و هنوز هم جاسوسانی به عنوان خبرنگار دارد.

از آن زمان این مساله به فراموشی سپرده شده است و علت اصلی آن هم رد نکردن این مساله از سوی سازمان سیا است.

با این حال اکنون دو دلیل وجود دارد که سیا باید به ممنوعیت عضوگیری خبرنگاران متعهد شود.

اول آنکه خبرنگاران مستقل در خطر می‌افتند، اتفاقی که اکنون برای خدیجه اسماعیلو افتاده است و دوم اینکه اصول اولیه آزادی بیان به عنوان اصل چهارم دموکراسی برای پاسخگویی و مسئولیت پذیری مقامات لازم و ضروری است.

اکنون سیا باید پا پیش گذاشته و دولت آذربایجان نیز باید اسماعیلو را آزاد کرده و به تهدید خبرنگاران مستقل پایان دهد.

انتهای پیام

کد N660115

وبگردی