آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

سیاست دولت باید تقویت تولیدکننده داخلی باشد

سیاست دولت باید تقویت تولیدکننده داخلی باشد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن انتقاد از قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم گفت: اگر گندم را با فلفل مقایسه کنیم هرکیلو فلفل 5 هزار تومان به فروش می‌رسد، پس چطور ما گندم را که یک محصول ارزشی و سوق‌الجیشی و نیاز روزانه مردم است را روی 1150 تومان می‌بندیم؟

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تأکید کرد: اگر گندم از داخل تأمین نشود مجبوریم آن را از خارج وارد کنیم؛ طبق قیمت جهانی که بسیار بالاتر از خرید داخلی است، پس هر قدر از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم از یک طرف جبران کمبودها است و از یک طرف باعث خارج نشدن ارز از کشور می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌های تمام شده گندم با توجه به قیمت نهاده‌ها، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و ماشین‌آلات و لوازم کشاورزی طوری است که تولید آن برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: زمانی که کشاورز عایدی نداشته باشد و نتواند برای سال بعدش برنامه‌ریزی کند بی‌انگیزه می‌شود و این بی‌انگیزی روی تولیدش اثر می‌گذارد.

میرمرادزهی همچنین با اشاره به مشکلات بیمه و خرید تضمینی، گفت: کشاورزی در هر دوی این بخش‌ها ضربه‌پذیر است و چنانچه دولت تحولی ایجاد کند روند رکود ادامه خواهد داشت.

او اضافه کرد: اگر دولت بر اساس فرمایشات رهبری عمل کند؛ سیاست آن باید تقویت تولید و حمایت از تولیدکننده داخلی باشد. چه در محصول گندم، چه خرما و سایر محصولات کشاورزی و شیلات.

انتهای پیام

کد N659908

وبگردی