آفتاب

خطر آب‌های سطحی در کمین حمام تاریخی کرمان

خطر آب‌های سطحی در کمین حمام تاریخی کرمان

آب‌های زیرزمینی و سطحی کرمان، بنای تاریخی حمام «باغ لَلِه» را به زیر آب می‌برند، اما از هیچ‌کس کاری ساخته نیست.

حمام قاجاری «باغ لَلِه» در خیابان شریعتی کرمان که در ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به‌علت بی‌توجهی مالک و نگهداری نامناسب و بالا آمدن آب‌های سطحی در حال تخریب کامل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کرمان، «علی ابراهیم‌نژاد»، مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت:‌ یک‌سری اقدامات حفاظتی در حمام «باغ لَلِه» که بخش‌هایی از آن متعلق به شهرداری کرمان است انجام شد، اما متأسفانه مشکل آب‌های سطحی باعث شد که علاوه‌بر وارد شدن آسیب‌های زیاد به این بنا، هم‌اکنون دیگر نتوان برای آن کاری انجام داد.

وی با بیان این‌که حمام‌های قدیمی در کرمان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که از سطح معبر ارتفاعی پائین‌تر داشته باشند، افزود: این کار با هدف ایجاد حرارت مناسب و دسترسی مطلوب‌تر به آب انجام می‌شد، اما متأسفانه در نظر گرفتن این ارتفاع پائین‌تر از سطح معبر اکنون باعث وجود یک معضل جدی برای حمام‌های تاریخی کرمان شده است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با اشاره به این‌که حمام «باغ لَلِه» حدود یک متر و نیم از سطح معبر پائین‌تر است، اظهار کرد: متأسفانه این ارتفاع باعث شده حدود 1.5 متر آب در سطح حمام جمع شود از همین‌رو هم‌اکنون امکان انجام هیچ کاری در این بنای تاریخی وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به صحبت‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده، شهرداری کرمان برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته است که از جمله‌ آن می‌توان به حفر چند چاه در چند نقطه زمین و انتقال آب با پمپ به جای دیگر اشاره کرد، اما در وضعیت کنونی مشخص نیست چه اندازه بتوان این اقدام را در این حمام تاریخی انجام داد.

ابراهیم‌نژاد همچنین با بیان این‌که هنوز مالک اصلی مشخص نیست، گفت: باید برای آنجام هرکاری در این حمام تاریخی از وی اجازه گرفته شود، اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم او را پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N659413

وبگردی