آفتاب
/ضرورت احیای پلیس قضایی/

میرمحمد صادقی: قوه قضاییه به بازوی انتظامی قوی نیاز دارد

میرمحمد صادقی: قوه قضاییه به بازوی انتظامی قوی نیاز دارد

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از کارهای اشتباهی که انجام شد انحلال پلیس قضایی بود و اگر مجددا پلیس قضایی احیا شود می توان گفت که دستگاه قضایی می‌تواند یک ضابط قوی در زیرمجموعه خود داشته باشد.

حسین میرمحمد صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، گفت: قوه قضاییه به بازوی انتظامی قوی نیاز دارد که در مواردی کارهایی مانند تعقیب،‌ احضار و ابلاغ برخی از دستوران قضایی به متهمین را انجام دهد که آن‌ها باید از تخصص‌های لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اشتباهی که انجام شد انحلال پلیس قضایی بود و اگر مجددا پلیس قضایی احیا شود و اینگونه وظایف را از سوی دستگاه قضایی بر عهده بگیرد می‌توان گفت که دستگاه قضایی می‌تواند یک ضابط قوی در زیرمجموعه خود داشته باشد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: وجود پلیس قضایی در دستگاه قضایی می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند، البته تا قبل از اینکه این کارها انجام شود حتما باید در نیروی انتظامی یک بخش خاص و تخصصی ایجاد شود که به عنوان ضابط دستگاه قضایی این وظایف را انجام دهد، اما می‌توان گفت که اگر پلیس قضایی ایجاد شود بهتر، مفیدتر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود.

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گاهی وقت‌ها احضارها و دستوراتی که در رابطه با دستگیری متهمانی که خود را به موقع به دستگاه قضایی معرفی نمی‌کنند صادر می‌شود به درستی انجام نمی‌پذیرد و متاسفانه دستگاه قضایی در این رابطه تسلط زیادی بر روی این موضوع ندارد. بسیاری از این موارد جزء ابزار قاضی محسوب می‌شوند و تا به درستی انجام نشوند نمی‌توانیم به یک دادرسی صحیح و منصفانه برسیم.

وی حضور پلیس قضایی را برای شاکی موثر دانست و گفت: حضور پلیس قضایی منافع زیادی دارد که یکی از آن‌ها منفعت برای شاکی است؛ زیرا وقت شاکی مطمئن باشد متهم به موقع احضار و به موقع جلب می‌شود بیشتر می تواند به دستگاه قضایی اعتماد کند؛ بنابراین این موارد تبعا منافع بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N659287

وبگردی