آفتاب

تدوین 6 استاندارد صنعت توریسم/ همکاری میراث فرهنگی با سازمان استاندارد

تدوین 6 استاندارد صنعت توریسم/ همکاری میراث فرهنگی با سازمان استاندارد

نماینده تدوین استانداردهای ملی در سازمان استاندارد با اعلام اینکه تاکنون ۶ استاندارد در حوزه گردشگری تدوین شده است، گفت: دستورالعمل های معاونت گردشگری می‌تواند به استانداردهای گردشگری تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی گردشگری ماجراجویانه شب یکشنبه ۱۴ دیماه و با حضور فعالان تورهای طبیعت‌گردی در ساختمان ارگ آزادی در تهران برگزار شد.

در این برنامه ایزدی نماینده تدوین استانداردهای ملی در سازمان استاندارد، گفت: صنعت توریسم در سازمان بین المللی ایزو از نظر تدوین استانداردها نوپاست. از ۱۷ نوع استانداردی که وجود دارد یک استاندارد به صورت ملی تدوین کردیم و میراث فرهنگی آن را ابلاغ کرد. از این ۱۷ استاندارد ۶ استاندارد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. توانسته ایم در عرض یک سال ۶ استاندارد صنعت توریسم را تدوین کنیم، این هم موفقیتی برای ماست و هم سازمان میراث فرهنگی.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۲۵ هزار استاندارد ملی تدوین و تجدیدنظر شده است که یکی از آنها استانداردهای گردشگری است. برنامه به روزرسانی استانداردها همراه با سازمان های بین المللی هر ۵ سال یک بار بازنگری می شوند.

ایزدی افزود: در سال ۹۳، ۱۶ هزار رکورد موردی و پیشنهاد داشتیم، از این تعداد ۳ هزار مورد در کمیته برنامه ریزی شد.

وی تصریح کرد: برخی استانداردها فقط ملی هستند مانند استانداردهای صنایع دستی، برخی از این استانداردها نیز مانند استانداردهای حوزه گلیم تدوین شده است. گاهی هم محصولاتی در کشور تولید می شود که مشابه خارجی ندارد مانند دوغ که پیشنهاد آن به سازمان استاندارد کل داده شده است.

نماینده تدوین استانداردهای ملی در سازمان استاندارد خطاب به مسئولان حوزه گردشگری و طبیعت گردی، گفت: شما نیز می توانید دستورالعمل های خود به استانداردهای گردشگری تبدیل کنید.

در ادامه این برنامه دکتر سپاسی رئیس کمیته تدوین استاندارد صحبت هایی در رابطه با زبان شناسی، استاندارد و استانداردهای دوغ سخن گفت.

همچنین در این برنامه فیلم هایی از نحوه نجات مصدومان تورهای طبیعت گردی پخش شد.

کد N659126

وبگردی