آفتاب
با اشاره به سفر نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان به ایران

ملازهی: فرانسوی‌ها برای حل مسئله لبنان به ایران نیازمندند

ملازهی: فرانسوی‌ها برای حل مسئله لبنان به ایران نیازمندند

یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه فرانسوی‌ها دست کم برای حل مسئله لبنان به ایران نیازمندند، خاطرنشان کرد:‌ پیوند مسئله لبنان با مسائل دیگر میان ایران و فرانسه درست نیست.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره رایزنی های ایران و فرانسه برای حل بحران سیاسی به وجود آمده در لبنان و سفر نماینده ویژه فرانسه به تهران در همین راستا گفت: در حال حاضر در خاورمیانه مسائل مهمی در جریان است و تحولات رخ داده در عراق ، لبنان و سوریه تا حدودی نقش ایران را برجسته‌تر کرده و نشان داده نقش این کشور تعیین کننده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با لبنان با توجه به ساختار طایفه ای قدرت در این کشور و اینکه لبنان در حال حاضر دچار مشکلاتی درباره ریاست جمهوری شده است ایران و فرانسه می‌توانند کاری انجام دهند و نفوذ فرانسه و ایران در این کشور می تواند به حل بحران در لبنان کمک کند.

ملازهی درباره سفر نماینده فرانسه بعد از ایران به عربستان گفت:‌بحران سیاسی به وجود آمده در لبنان بخشی از رقابت‌های منطقه ای است ایران و عربستان از دو جریان متقابل در لبنان حمایت می‌کنند این هیأت فرانسوی با انجام این سفرها می خواهد دیدگاه های دو طرف را نسبت به نامزد ریاست جمهوری دانسته و بر اساس آن تصمیم گیری کند . آن‌ها به دنبال نزدیک کردن دیدگاه های عربستان و ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه فرانسوی‌ها برای حل و فصل مسئله ریاست جمهوری لبنان به ایران نیاز دارند، گفت:‌ پیوند دادن این مسئله با مسائل دیگر موجود میان ایران و فرانسه درست نیست. زیرا فرانسه در مجموعه اروپا حرکت کرده و اروپا دست کم در مسئله هسته‌ای در کنار آمریکا قرار دارد.

ملازهی اضافه کرد:‌ اروپایی ها در کل سیاستی را در پیش گرفته اند که در میان مسائل سیاسی و اقتصادی تفاوت قائل شوند . فرانسوی ها مایل هستند در مسئله تجارت و سرمایه گذاری فعالیت کنند ولی این مسئله الزاما به این معنا نیست که اگر آن‌ها در بخش تجاری فعال هستند در دیگر حوزه‌ها کوتاه بیایند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که وضعیت ایران و 1+5 در مذاکرات به نقطه قطعی نرسیده باشد حتی اگر ایران همکاری موثری در مسئله لبنان داشته باشد باز هم فرانسوی ها در سایر زمینه‌های دیگر در قبال ایران پیشگام نمی‌شوند.

انتهای پیام

کد N659115

وبگردی