آفتاب
پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

لاریجانی: تنها راه عبور از فتنه‌ها برای مسلمانان نگاه قرآنی است

لاریجانی: تنها راه عبور از فتنه‌ها برای مسلمانان نگاه قرآنی است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که صدای کشورهای و قدرت‌های غربی را از تریبون کشورهای اسلامی می‌شنویم تاسف بار است و جز تفرقه و ایجاد رضایت برای کشورهای غربی هیچ چیزی را نصیب جهان اسلام نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن دانشجویان مسلمان خاطرنشان کرد: از جهاد دانشگاهی که هر دوره تلاش زیاد و همت با ارزشی برای برگزاری چنین مسابقاتی به خرج می‌دهند تشکر می‌کنم و امیدواریم در کنار قرائت قرآن توجه به مفاهیم و معانی متعالی قرآن کریم نیز موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: توجه به مفاهیم قرآن، به حاملان قرآن آراستگی می‌دهد که از هیچ طریق دیگری قابل کسب نیست و بی‌شک این موضوع باید برای همه یک الگو باشد.

وی تصریح کرد: طبق فرموده پیامبر(ص) حاملان قرآن عرفای اهل جنت هستند و این جایگاه والایی است که تنها و تنها از طریق توجه به مفاهیم قرآن قابل دستیابی است و برای فهم علت این جایگاه بزرگ نیز باید به خود قرآن رجوع کرد؛ چراکه قرآن خود کلام و معجزه الهی است و خداوند در آن پاسخ‌های سوالات بسیاری را در این‌باره داده است و قرآن طبق فرموده خود قرآن، هم نور است و هم برهان. نور یعنی هم خود نورانی است و هم دیگران از آن منور می‌شوند و برهان به این معنی است که مبنای خردورزی و تفکر و تعقل است و این معجزه این کتاب آسمانی است و باید همه مسلمانان به آن توجه و مسلک قرآنی پیدا کنند.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ جهان اسلام گفت: جهان اسلام امروز جایگاهی پیدا کرده که شاید در گذشته این جایگاه را نداشته و علمای اسلامی و دانشمندان آن صاحب مبنا و نظر در دنیا شده‌اند و رشد کرده‌اند. همچنین منابع غنی و ارزشمند انرژی دنیا نیز در اختیار کشورهای مسلمان است. ضمن آن‌که توجه به معنویت و توحید و آخرت در میان جوامع اسلامی امروز یک فضیلت بزرگ است اما جای تاسف دارد که این کشورها خود شأن و جایگاه خود را نمی‌دانند و متاسفانه از آن بهره نمی‌برند و این به شدت تاسف‌بار است.

وی ادامه داد: برای استفاده از این ظرفیت‌ها مشکلاتی وجود دارد؛ یکی این که دل در گرو کشورهایی دارند که از خارج از جهان اسلام هستند و به جای استفاده از ظرفیت‌های خود به ظرفیت‌های آن‌ها توجه می‌کنند و تاسف‌بارتر این‌که با گفته آن‌ها در میان خود و بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کنند و این کجای مبانی توحیدی ماست. این سوال مطرح است که چرا مسلمانان نباید قدرتمند باشند و چرا نباید در سطح اول زندگی کنند. کجای عزت اسلامی گفته است که مسلمانان به این شکل زندگی کنند و هرقدرتی برای آن‌ها تعیین تکلیف کند و این نکته مهم است که مسلمانان باید براساس دموکراسی دینی و بر مبنای اصول قرآنی متعالی در سطح بالایی از زندگی باشند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر مسلمانان ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی میان آنان است. جای تاسف دارد که برخی کشورها به این تفرقه‌ها دامن می‌زنند. مگر همه مسلمانان در یک کتاب و یک آیین و یک روش و یک قبله نیستند، پس چرا این‌قدر بر تفرقه تاکید می‌کنند و چرا به جای استفاده از ظرفیت‌های درونی جهان اسلام به دنبال ایجاد نفاق و فاصله هستند و این همه عوامل وحدت را کنار می‌گذارند و به سمت جزییات تفرقه‌انگیز می‌روند. همچنین به جای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خود به سراغ ظرفیت کشورهای خارج از جهان اسلام می‌روند. تاسف‌بارتر این‌که از منابع خود علیه منافع مسلمانان استفاده می‌کنند. آیا این افتخار است که آن‌قدر نفت بفروشیم که قیمت را پایین و به خیال خود به یک کشور اسلامی فشار بیاوریم. این اشتباه است و بدانند که با این روش به خود لطمه می‌زنند و نه به هیچ کشور دیگر و از این رهگذر کشورهای بزرگ غربی سود می‌برند. بدتر این‌که از حلقوم آن‌ها صدای دشمنانان مسلمانان بیرون می‌آید و ادبیات آمریکایی به ادبیات رایج آن‌ها تبدیل می‌شود و به عنوان مثال به جای این‌که به یک کشور هسته‌ای اسلامی افتخار کنند به آن فشار می‌آورند و این واقعا تاسف‌بار است. از سوی دیگر به دنبال رفتن به سمت دموکراسی با تانک هستند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: اگر بخواهیم از همه این فتنه‌ها عبور کنیم تنها و تنها یک راه داریم و آن هم رجوع به قرآن و مفاهیم قرآنی است و راه عبور از فتنه‌ها تنها نگاه توحیدی و قرآنی است و مسلمانان باید بدانند هیچ نفعی برای آن‌ها بزرگ‌تر از وحدت، مودت و برادری و برابری نیست.

انتهای پیام

کد N658974

وبگردی