آفتاب
پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

وزیر علوم و تحقیقات: قرآن کتاب تحرک است

وزیر علوم و تحقیقات: قرآن کتاب تحرک است

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان وقتی بر سر سفره قرآن باشند پیام‌هایی را دریافت می‌کنند که آن‌ها را از هیچ کتاب دیگری نمی‌توانند بگیرند. قرآن به کالبد زندگی روح تازه‌ای می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فرهادی در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این‌که «قرآن کتاب تبرک نیست بلکه کتاب تحرک است» اظهار کرد: انقلابی که توسط قرآن برپا می‌شود انقلابی است پرمعنا. انقلابی است در نگاه‌ها و نگرش‌ها؛ چرا که قرآن تحول را در درون انسان‌ها به وجود می‌آورد و این تحول درونی عاملی است برای تحولات بیرونی.

وی ادامه داد: قرآن کتاب هدایت و بیدارکننده است و این کتاب عقلانیت است که می‌خواهد انسان‌ها را به سوی آرمان‌های هستی ببرد. ما برای ارتقا بصیرت باید به قرآن روی بیاوریم.

وی یادآور شد: دانشجویان وقتی بر سر سفره قرآن باشند پیام‌هایی را دریافت می‌کنند که آن‌ها را از هیچ کتاب دیگری نمی‌توانند بگیرند. قرآن به کالبد زندگی روح تازه‌ای می‌بخشد. امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند که همنشینی با قرآن یک همنشینی پرکیفیت است. محال است کسی همنشین قرآن باشد و تغییری در احوال خود نبیند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: انسان‌ها در زندگی نیازمند مهارت هستند. زندگی دانشجویی یکی از مقاطع زندگی است که دارای مولفه‌هایی است و مولفه اصلی و اساسی آن تفکر و دانش اندوزی است. مقامی که قرآن برای کشف علم و دانش قائل است در هیچ جای دیگری وجود ندارد.

وی افزود: در قرآن خداوند دانایان و نادایان را از یکدیگر جدا می‌کند. دانش از نگاه قرآن بسیار ارزشمند است ولی باید دانش ما براساس تفکر و تعقل باشد. ما باید خود را شاگرد همیشگی قرآن بدانیم. هر معرفتی که از طریق قرآن کسب شود معتبر و ارزشمند است.

وی ادامه داد: قرآن با مشاهده و تجربه مشکلی ندارد منتها مهم این است که طبق نظر قرآن دانشجو باید تجربه‌گرا باشد نه تجربه پرست. یکی دیگر از دستورات قرآنی توجه به مسائل جغرافیایی و حرکت در زمین است. دانشجویان ما هم در برخی از مواقع سال گردش دارند که این گردش و هجرت مورد تاکید قرآن است.

فرهادی در پایان گفت: مطابق آیات قرآن انسان‌ها به هرکاری که اشتغال دارند باید صراط مستقیم داشته باشند و علم آموزان هرگز نباید نسبت به دانش خود مغرور شوند. حضور دانشجویان در این دوره از مسابقات آن هم از 47 کشور جهان نویدبخش این است که پیام قرآن در سطح جهان گسترش یافته و امیدواریم در این ایام مبارک پیام وحدت‌بخش قرآن کریم در سراسر عالم گسترش پیدا کند.

انتهای پیام

کد N658948

وبگردی