آفتاب
گزارش خبري مهر/

سرنوشت درياچه اروميه در انتظار زريوار/ نگين كردستان در خطر مرگ

سرنوشت درياچه اروميه در انتظار زريوار/ نگين كردستان در خطر مرگ

سنندج – درياچه زريوار در شهرستان مريوان يكي از مهمترين ظرفيت هاي گردشگري استان كردستان است ولي بي تفاوتي هاي مديران و مسئولان در اين خصوص باعث شده است تا اين ظرفيت مهم در خطر نابودي قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، درياچه زريوار شهرستان مريوان يكي از مهمترين و اصلي ترين ظرفيت هاي زيست محيطي و گردشگري استان كردستان و حتي منطقه غرب كشور به شمار مي رود ولي اين روزها وضعيت كلي اين درياچه مناسب نيست و با گذشت زمان زيبايي ها اين اثر منحصر به فرد در حال از بين رفتن است.

زريوار در شهرستان مريوان نه تنها در حوزه گردشگري كه در حوزه زيست محيطي داراي قابليت هاي بسيار خوبي است كه تعدد مديريت ها در سالهاي گذشته و بي تفاوتي هاي مديران و مسئولان باعث شده است تا از حجم آب آن كاسته شده و در كنار اين مهم تهديدات آن نيز چند برابر شوند.

بعد از سرنوشت تلخ درياچه اروميه در استان آذربايجان غربي هم مرز با استان كردستان اين روزها ترس مردم كردستان به ويژه فعالان حوزه محيط زيست اين است كه نكند سرنوشت اين درياچه نيز در انتظار زريوار مريوان باشد و اين ظرفيت مهم و ارزشمند با مشكلات جديدي مواجه شود.

در طول حداقل يك دهه اخير فعاليت هاي مختلفي در راستاي نجات بخشي اين درياچه صورت گرفت ولي متاسفانه هر بار اين اقدامات به دليل عدم پيگيري مسئولان استاني و يا داستان هميشگي كمبود اعتبارات نيمه تمام باقي مانده و مشكلات روزافزون درياچه همچنان ادامه دارد.

با روي كارآمدن دولت تدبير و اميد وعده هاي مسئولان جديد در راستاي نجات اين درياچه و اثر ارزشمند آغاز شد و در اولين اقدام كارگروهي استاني و با نام نجات بخشي زريوار شكل گرفت و معصومه ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در سفر خود به سنندج وعده داد كه دولت اعتبار مورد نياز براي نجات اين اثر ارزشمند در كردستان را تامين مي كند.

تهديدهاي درياچه زريوار در طول چند سال اخير نه تنها كاهش پيدا نكرده كه حتي در مواردي افزايش نيز داشته است و در كنار ريختن فاضلاب بخشي از شهر مريوان و روستاهاي اطراف به داخل آن مي توان به ساخت و سازهاي غيرمجاز در حاشيه آن و در جديدترين مورد افزايش بي رويه چاه هاي غيرمجاز در محوطه اين درياچه اشاره كرد.

در آخرين نشست كارگروه نجات بخشي زريوار مريوان كه به رياست استاندار كردستان و در سنندج برگزار شد بار ديگر تهديدات اين اثر ارزشمند از سوي مسئولان و مديران مطرح شد ولي باز هم جاي سوال اينجاست كه چرا عليرغم مطرح كردن اين تهديدات تاكنون چاره اي براي رفع آنها انديشيده نشده است.

معاون استاندار كردستان: ورود فاضلاب به زريوار ادامه دارد

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهمترين تهديدات اين درياچه در مريوان عنوان كرد: هر چند كه ادارات و سازمان هاي دولتي مدعي هستند كه براي نجات اين اثر ارزشمند مطالعات مختلفي را انجام داده اند ولي متاسفانه تاكنون اين مطالعات خروجي مشخصي در پي نداشته است و زريوار همچنان با تهديدات جدي مواجه است.

تهديدهاي درياچه زريوار در طول چند سال اخير نه تنها كاهش پيدا نكرده كه حتي در مواردي افزايش نيز داشته است و در كنار ريختن فاضلاب بخشي از شهر مريوان و روستاهاي اطراف به داخل آن مي توان به ساخت و سازهاي غيرمجاز در حاشيه آن اشاره كرد.

امير قادري ضمن هشدار به ادامه ريزش فاضلاب بخشي از روستاها و يكي دو محله شهر مريوان به داخل درياچه يادآور شد: متاسفانه فاضلاب محله سردوشی‌های مریوان به میزان 12 لیتر در ثانیه به دریاچه زریبار می‌ریزد که این موضوع بسیار نگران کننده است و نیاز به اقدام سریع دارد.

وي با بيان اینکه در کارگروه نجات بخشی دریاچه زریبار باید رسالت هر دستگاهی بطور مشخص دیده شود، گفت: باید همه دستگاه ها از مصوبات این کارگروه بعنوان یک اصل مهم توجه كرده و در راستاي توجه به اين اثر ارزشمند طبيعي و گردشگري در استان كردستان تلاش داشته باشند.

فرماندار مريوان: چاه هاي غيرمجاز زريوار را تهديد مي كنند

فرماندار شهرستان مريوان نيز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص مهمترين تهديدهاي درياچه زريوار مريوان بيان كرد: متاسفانه در كنار مسائلي همچون ورود فاضلاب و ساخت و سازهاي بي رويه، موضوع وجود چاه هاي غيرمجاز در حريم و اطراف اين درياچه نيز يك معضل جدي است.

محمد فلاحي با اشاره به اينكه هنوز مديريت واحدي در خصوص زريوار شكل نگرفته و مديران استاني توجه جدي به اين مهم ندارند، عنوان كرد: متاسفانه در تشکیلات استان جایگاهی برای وضعیت دریاچه زریوار مشخص نشده و همه دستگاه ها نگاهی شهرستانی به آن دارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي نجات اين اثر ارزشمند طبيعي و گردشگري در استان كردستان اظهارداشت: هدایت فاضلاب های روستاهایی اطراف دریاچه زریوار به مدت شش سال متوقف به عبارتی حفاظت از این دریاچه تعطیل می شود و همین امر منجر به ایجاد مشکلات و آلودگی های زیادی در این تالاب شده است.

فرماندار شهرستان مریوان با اشاره به ساخت ۵۲ واحد غیرمجاز در جوار این دریاچه، بیان کرد: ۱۶۵ حلقه چاه غیرمجاز نیز در اطراف این دریاچه حفر شده است که این موارد بی توجهی و فراموش کردن شرایط و  وضعیت این دریاچه را می رساند و در همين راستا لازم است كه زمينه براي رفع اين معضلات فراهم شود و در كوتاهترين زمان ممكن در اين بخش تصميمات لازم اتخاذ شود.

دعوت استاندار كردستان از رسانه ها براي پيگيري وضعيت زريوار

استاندار كردستان نيز در آخرين جلسه نجات بخشي درياچه زريوار مريوان كه روز گذشته در سنندج برگزار شد در سخناني از وضعيت فعلي حاكم بر اين درياچه انتقاد كرد و خواستار مديريت هر چه سريعتر اين مهم شد.

عبدالمحمد زاهدي افزود: تمام دستگاه های اجرایی استان می بایست دریاچه زریوار را بعنوان یکی از موضوعات جدی و اساسی استان رصد و پیگیری کنند  و به وظایف خود در این زمینه عمل کنند زیرا این وظیفه ماست که از امروز بگونه ای عمل کنیم تا در یک بازده زمانی مشخص زریبار را نجات دهیم.

وي بيان كرد: بی توجهی سالیان گذشته به دریاچه زریبار باعث شده است این منبع جذاب طبیعی گردشگری در معرض تهدید جدی و نابودی قرار گیرد بنابراین سرنوشت زریبار سرنوشت کردستان تلقی شده و هیچ گونه قصور و کوتاهی در مورد زریبار از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست.

وي با اشاره به نقش و تاثیرگذاری رسانه ها در تغییر نوع نگاه مردم و مسئولین در مورد پدیده ها، همه آنان را به تلاش برای نجات دریاچه زریبار به یاری طلبید و از رسانه ها خواست همه آحاد جامعه را به وضعیت زریبار حساس و آگاه کنند.

استاندار کردستان گفت: رسانه ها زریبار را نه بعنوان یک دغدغه منطقه ای و استانی بلکه بعنوان یک دغدغه ملی مطرح و همت کنند تا مشکلات دریاچه زریبار در سطح کلان مورد توجه مسئولین نظام قرار گیرد.

در حالي كه هر روز مسئولان وعده هاي جديدي در خصوص نجات اين اثر ارزشمند طبيعي و گردشگري را مطرح مي كنند ولي واقعيت هاي كنوني درياچه زريوار چيز ديگري است و مي رود تا زريوار هم به سرنوشت درياچه اروميه دچار شود.

تلاش براي نجات زريوار مريوان از اين وضعيت و همچنين برنامه ريزي اجرايي و عملياتي ادارات و سازمان هاي دولتي مسئول كه در راس آنها بايد مسئولان كشوري قرار گيرند يكي از نيازهاي ضروري و سريع براي نجات اين مهم است.

بدون شك اقدامات نزديك به يك سال اخير محمد فلاحي فرماندار شهرستان مريوان در خصوص جلوگيري از احداث جاده نزيك درياچه و همچنين الزام ادارات و سازمان هاي دولتي شهرستان براي حفاظت از زريوار قابل تقدير است ولي بدون شك براي حل بحران فعلي اين درياچه اين گونه اقدامات كافي نيست و مديريت اين مسئله نيازمند عزم ملي و كشوري است.

...............

گزارش؛ آرمان نصراللهي

کد N658821

وبگردی