آفتاب
فتحعلی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

انتخاب رییس جمهور لبنان مسئله داخلی است / تشریح نتایج سفر لاریجانی

انتخاب رییس جمهور لبنان مسئله داخلی است / تشریح نتایج سفر لاریجانی

سفیر کشورمان در بیروت تأکید کرد: انتخاب رییس جمهور در لبنان یک مسئله داخلی این کشور است که می بایست بر اساس توافقات داخلی لبنان از میان جامعه مسیحیان انتخاب شوند.

محمد فتحعلی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان از اردیبهشت ماه فعالیت خود را به عنوان سفیر در بیروت آغاز کرده است . فتحعلی پیش از این به عنوان سفیر ایران در ازبکستان و مشاور وزیر امور خارجه در دوره های مختلف فعالیت داشته است.

در پی سفر منطقه ای هفته گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان به سوریه و همچنین تحولات منطقه خصوصا لبنان خبرگزاری مهر در گفتگویی با فتحعلی به ثمرات این سفر پرداخت. 

سفیر کشورمان در این مصاحبه به تشریح دلایل سفر دوره ای رئیس مجلس و همچنین ثمرات این سفر و همکاریهای ایران با گروه های مختلف فلسطینی پرداخت.

مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید: 

*جناب آقای سفیر، با توجه به سفر دوره ای اخیر ریاست مجلس شورای اسلامی به سه کشور سوریه، لبنان و عراق، لطفا علل انجام این سفر بخصوص سفر به لبنان را در این مقطع زمانی بیان فرمایید.

دلایل سفر جناب آقای دکتر لاریجانی را می توان به دو بخش کلی تقسیم بندی کرد که البته مرتبط با یکدیگر هم هستند. اول دلایل و وضعیت منطقه است و پس از آن بعد دوجانبه سفر ایشان به هریک از این کشورهایی است که نام بردید.

همانگونه که می دانید شرایط کنونی در منطقه غرب آسیا بخصوص در جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران و نیز در داخل کشورهای حامی محور مقاومت به طور کم سابقه ای تحت تاثیر تحرکات گروههای تروریستی قرار گرفته است که حضور تروریسم در عراق وسوریه را می توان ادامه حرکات ترویستی القاعده و طالبان در افغانستان اما در مقیاسی بزرگتر از آن دانست. لذا جمهوری اسلامی ایران معتقد است که کشورهای منطقه در مقطع ویژه ای از تاریخ خود قرار گرفته اند و باید هوشیاری و تدابیر فوق العاده ای را در راستای مدیریت و حل این بحران منطقه ای بکار گرفت.

    یکی از مهمترین تهدیداتی که از جانب تحرکات تروریستی داعش نه تنها برای منطقه بلکه برای کلیه مسلمانان جهان قابل مشاهده است و از جانب برخی رژیم ها نیز حمایت می شود، همانا ایجاد اختلاف میان مسلمانان و بخصوص شیعه و سنی است که بدون شک فقط رژیم صهیونیستی از آن بهره مند می شود.

با توجه به ملاحظاتی که ذکر کردم ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران می بایست برای مقابله با چنین توطئه هایی فعالانه مسایل میدانی را از نزدیک تحت نظارت و مراقبت داشته باشیم و در راستای مقابله با تروریسم و رفع توطئه ها حرکت های موثری را در ابعاد سیاسی و رایزنی های نظامی انجام دهیم که از جمله این حرکتها تلاش برای ایجاد هماهنگی کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم و تشویق دول منطقه به این مهم است که حل مشکلات و بحران ها ی منطقه نیاز به دخالت و حضور نظامی کشورهای فرامنطقه ای ندارد.

با توجه به ملاحظات منطقه و به عنوان جمهوری اسلامی ایران باید برای مقابله با توطئه ها فعالانه مسائل میدانی را از نزدیک تحت نظر و مراقبت داشته باشیم .

جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای هشدار داده بود که راه حل بحران سیاسی را نباید در برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری جستجو کنند زیرا که این باعث تضعیف حکومت در سوریه و در واقع تقویت جریانهای تروریستی خواهد شد. در نهایت هم با گذشت زمان این موضع جمهوری اسلامی ایران به اثبات رسیده و همانطور که جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهور نیز فرمودند؛ پایداری ارتش و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها به مخالفان محور مقاومت در برابر صهیونیست‌ها این درس را داد که نمی‌توان با کمک‌های مالی و نظامی، خط مقاومت را شکست و یا یک دولت مشروع را سرنگون کرد.

 لکن این کشورها و بخصوص اروپاییها با اصرار بر حذف رییس جمهور اسد، این مسئله را خیلی دیر فهمیدند و فرصت زیادی برای مقابله عملی با تروریسم از دست رفته است. یک بعد مهم سفر دکتر لاریجانی در همین راستا و در ادامه حمایت جمهوری اسلامی ایران از حکومت قانونی سوریه بر می گردد.

اهمیت دیگر این سفر در راستای تاکید بر تهدید اصلی جهان اسلام از ناحیه رژیم صهیونیستی است که در این خصوص مقام معظم رهبری با دوراندیشی و تذاکرات داهیانه خویش خواستار آن هستند که در شرایط جاری منطقه ای و فعالیتهای تروریستی در سوریه و عراق، ما نباید از خطر صهیونیسم غافل شویم. لذا در این سفر جناب آقای لاریجانی ضمن توجه به این مهم، با همه گروههای فلسطینی گفتگو و نشست مشترک برگزار کردند و مجددا تاکید جمهوری اسلامی ایران بر لزوم وحدت، هوشیاری و هماهنگی اطراف مختلف فلسطینی در مقابل رژیم غاصب را یادآور شدند که این اقدام مورد استقبال همه فلسطینی ها قرار گرفته است.

نکته دیگر حمایت ایران از تمام کشورهای منطقه در برابر ترویسم است. ما قبلا هم در سفر دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان به لبنان، با ارایه پیشنهاد صریح خود برای تامین و تقویت ارتش ملی لبنان، عملا دولت لبنان را از هرگونه حمایت خود مطمئن ساخته ایم و در این سفر هم مقام عالیرتبه ایرانی به مقامات لبنانی اطمینان خاطر بخشید که این کشور دوست و برادر ما، در برابر تهدیدات و خطرات تروریستی چه از ناحیه مرزهای جنوبی و چه از مرزهای شرقی خود تنها نخواهد بود.

یک اهمیت سفر رئیس مجلس به منطقه تهدید اصلی جهان اسلام از ناحیه رژیم صهیونیستی است که مقام معظم رهبری نیز در تذکرات داهیانه خواستار آن هستند که از فعالیت های تروریستی در سوریه و عراق غافل نشویم.

در این سفر همچنین در خصوص سایر همکاریهای دوجانبه میان دو کشور نیز تبادل نظر شد که همکاری های علمی و دانشگاهی، همکاری در زمینه های تجاری و اقتصادی و انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران به لبنان در ابعاد گوناگون از سوی طرفین مورد تایید و تاکید قرار گرفتند.

* برخی از جراید لبنانی دیدگاههای متفاوتی را در خصوص این سفر بیان کرده اند و دیدار از لبنان را مرتبط با مسایلی همچون انتخابات ریاست جمهوری لبنان، شروع گفتگوهای حزب الله و المستقبل و پرونده هسته ای ایران دانسته اند. به نظر شما چنین تحلیل هایی چه مقدار با واقعیت منطبق هستند؟

در سفر ریاست محترم مجلس به بیروت دیدارهای متعددی مابین ایشان با مقامات ارشد لبنانی از جمله نخست وزیر، ریاست پارلمان، وزیر دفاع به انجام رسید که در همه این دیدارها آخرین تحولات منطقه ای و نیز روابط دوجانبه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفتند. وی در کنفرانس مطبوعاتی که با استقبال تعداد کثیری از رسانه های لبنانی و غیرلبنانی انجام شد، مواضع صریح طرف ایرانی را در مورد انتخاب رییس جمهور جدید در لبنان و نیز شروع گفتگوهای دوجانبه مابین برخی احزاب لبنانی را بیان کرد. همانطور که آقای لاریجانی اظهار داشت انتخاب رییس جمهور در لبنان یک مسئله داخلی این کشور است که می بایست بر اساس توافقات داخلی لبنان از میان جامعه مسیحیان انتخاب شود لذا وی با بیان این مطلب احترام جمهوری اسلامی ایران به توافقات داخلی میان گروه ها و اقوام لبنانی را تصریح کرده و احزاب مسیحی را برای رسیدن به اتقاق نظر و تسریع در این خصوص تشویق نمود.

مسئله گفتگوی میان حزب الله و المستقبل هم از دیگر مسایل داخلی لبنانی است که این موضوع هم مورد استقبال طرف ایرانی است و ما امیدواریم که طرفین با انجام این گفتگوها بتوانند در حل برخی مشکلات سیاسی در لبنان به نتایج مثبت و مثمر ثمری برسند. اما به هر صورت جمهوری اسلامی ایران دخالتی در اینگونه امور نخواهد داشت.

رئیس مجلس در دیدار با مقامات لبنانی گزارشی از وضعیت مذاکرات هسته ای ایران ارایه کردند اما مسئله هسته ای موضوع مابین ایران و 1+5 است و ازتباط آن با مسائل لبنان در واقعیت جایگاهی در مذاکرات پرونده هسته ای نداشته است .

موضوع مذاکرات و پرونده هسته ای ایران نیز مسئله ای است که آقای لاریجانی در مذاکرات با مقامات لبنانی گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات ارایه کرد لکن مسئله هسته ای، موضوعی مابین ایران و 1+5 در است و ارتباط آن با مسایل لبنان بحثی است که در گمانه زنی های رسانه ای به چشم خورده است و در واقعیت امر جایگاهی در مذاکرات پرونده هسته ای نداشته است. اصولا جمهوری اسلامی ایران تاکنون از مطرح شدن هرگونه مسئله ثانویه ای در جریان مذاکرات هسته ای امتناع کرده است.

*چه نتایج و دستاوردهایی از سفر آقای دکتر لاریجانی به بیروت و دیدارهای انجام شده با مقامات لبنانی و فلسطینی حاصل شده است و در آینده چه اقداماتی باید در راستای پیگیری نتایج این سفر به انجام برسند؟

یکی از فواید انجام سفرها در سطوح بالای سیاسی، رایزنی های مقامات عالیه دو کشور و نزدیک تر شدن دیدگاهها و برداشتهای دو طرف از تحولات جاری منطقه ای و بین المللی است، لذا ما شاهدیم که هر دو طرف در مصاحبه های خود بر موفقیت آمیز بودن و مفید بودن مذاکرات انجام شده اذعان کرده اند. از طرفی انجام این سفر خود پاسخ روشنی بود به برخی شایعات در محافل رسانه ای و دیپلماتیک مبنی بر برخورد گزینشی جمهوری اسلامی ایران با شرکای منطقه ای خود.

     به طور خاص نیز تفاهماتی در حوزه های اقتصادی و علمی و دانشگاهی حاصل شده است که انشاء الله پیگیری های لازم برای انجام مذاکرات تخصصی و اجرایی کردن این تفاهمات به عمل خواهند آمد.

در ارتباط با همکاری های جمهوری اسلامی ایران با گروه های مختلف فلسطینی نیز مذاکرات و تبادل نظرهای مهم و مثبتی انجام گرفته است محورهای اساسی این گفتگوها تاکید بر لزوم اتحاد وهمکاری میان فلسطینی ها و همچنین همبستگی کشورهای منطقه در برابر سیاستهای توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی بوده است.

کد N658434

وبگردی