آفتاب
ضیا‌ء‌آذری:

نسل بعدی قاریان برجسته عالم از ایران خواهد بود

نسل بعدی قاریان برجسته عالم از ایران خواهد بود

مدیر شبکه رادیویی تهران گفت: چیزی که در جامعه قاریان قرآن کشورمان واضح است، این است که توان قاریان جوان ایرانی در دنیا زبان‌زد است و نسل بعدی قاریان برجسته عالم از جمهوری اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهریار ضیا‌ء‌آذری در گفت‌وگویی درباره برپایی پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: چیزی که در جامعه قاریان قرآن خیلی واضح است و منکری برای آن وجود ندارد این است که توان قاریان جوان ایرانی در دنیا زبانزد است و نسل بعدی قاریان برجسته عالم از جمهوری اسلامی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اگر قاریان پیشکسوت مصری را امروزه همچنان در کرسی تلاوت می‌بینیم نسل بعد از آنها بسیار نادر هستند هرچند در میان جوانانی که در کشورهای عربی به ویژه در کشورهای آسیایی مانند اندونزی و مالزی قاریان خوبی وجود دارد اما آنها در برابر قاریان جوان ایرانی از توان برابری برخوردار نیستند.

ضیا‌ء‌آذری اظهار کرد: دو اتفاق می‌تواند در این مسابقات بیافتد یکی اینکه توان قاریان جوان ایرانی به رخ جهانیان کشیده خواهد شد به هر حال اینها دانشجو هستند و در سنینی هستند که آینده درخشانی را در تلاوت قرآن خواهند داشت و این توان و شأنی را که ما انتظار داریم از قاریان ایرانی در ذهن جهانیان تثبیت شود با برگزاری هر دوره از این مسابقات ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همچنین اعتماد به نفس قاریان هم با دیدن متسابقان از دیگر کشورها که البته اینها هم خوب‌های کشورهای دیگر هستند، بالاتر خواهد رفت و مجموعه اینها به محوریت جمهوری اسلامی ایران درباره تلاوت قرآن کریم کمک خواهد کرد و این دانشجویان چند وقت دیگر فارغ ‌التحصیل می‌شوند و در رده‌های بالاتر همچنان خواهند درخشید و مایه افتخار کشور و جهان اسلام خواهند شد.

ضیا‌ء‌آذری در پاسخ به اینکه این مسابقات چه تأثیری در وحدت جوانان و دانشجویان جهان اسلام دارد؟ گفت: دانشجویان جهان اسلام وقتی اینجا گرد هم می‌آیند طبعاً در مغناطیس جمهوری اسلامی با هم رقابت دوستانه‌ای می‌کنند آن هم در ساحت قرآن کریم، ضمن اینکه مناسبت مهم 9 دی و آن حماسه به یادماندنی را پشت سر گذاشته‌ایم و این متأثر از این اتفاق بزرگ ملی و اسلامی بوده است، قطعاً یک هم‌گرایی در رابطه با محوریت اصل قرآن کریم در زندگی‌هایشان پیدا خواهند کرد و این را در عرصه اجتماعی در کشورهایشان می توانند دنبال کنند.

وی عنوان کرد: امروزه شاهد هستیم که مسئله بیداری اسلامی در برخی از کشورها به دلیل ضعف رهبری و نداشتن یک رهبر و مرجع قابل اتکا با مشکلات جدی روبرو شده است و البته من امیدوار هستم که این متسابقان دیداری هم با مقام معظم رهبری داشته باشند تا نفس قدسی معظم له تأثیرش را بر روی این جوانان برومند بگذارد و در کشورهای خودشان بدون اینکه از هیچ سرزنش کننده‌ای بهراسند به تعبیر قرآن کریم «لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم» بتوانند نقش قرآنی خودشان را در جامعه به خوبی ایفا کنند.

مدیر شبکه رادیویی تهران در پاسخ به ارائه راهکاری درباره بهبود سطح کمی و کیفی مسابقات قرآن کشور تصریح کرد: البته این مسابقات در سطح خوب و سزاواری برگزار می‌شود اما یکی از مسائل مهم که قابل توجه هم است آن است که مسابقات با شأن بالایی از خودش به کشورها چنین القاء کند تا به سمتی بروند که هر کشوری بهترین قاری خودش را اعزام کند که البته تا حدودی این اتفاق می‌افتد که باعث رونق مسابقات می‌شود.

ضیا‌ء‌آذری عنوان کرد: نگارش آیین‌نامه ایده‌آل در داوری، خود داوران و انتخاب داوران که خودشان از چهره‌های برجسته باشند و همه اینها به رونق مسابقات کمک می‌کند. هرچند برگزارکنندگان مسابقات نسبت به این موضوع عنایت و توجه کافی داشته‌اند و با تدبیری که به خرج می‌دهند ان‌شاءالله دوره‌های بعدی هم از این دوره بهتر برگزار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اضافه شدن بخش پژوهش تأکید کرد: من به عنوان یک معلم دانشگاهی عرض می‌کنم که این امر از بهترین اتفاقات تدبیر شده است و دانشجویان سرنوشتشان با پژوهش رقم می‌خورد و در هر مقطعی از تحصیل بخواهند قناعت کنند، به عنوان یک پژوهشگر انسان‌های موفق‌تری خواهند بود.

وی ادامه داد: طبعا افرادی که در سطوح عالی تحصیل می‌کنند این موضوع برایشان مهم است و شرکت کردن در این گرایش پژوهشی، فوق‌العاده می تواند انگیزه ساز باشد اما من برگزارکنندگان را از سفارش مقاله حذر می‌دهم.

ضیا‌ء‌آذری افزود: مسئله سفارش مقاله بخاطر اینکه پیمانه‌هایمان پر باشد در برخی از مسابقات انجام می‌گیرد چنانکه قبل از مسابقات سفارش مقاله اتفاق می‌افتد و قبل از رسیدن موعد مسابقه به تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه سفارش مقاله داده می‌شود که شما این مقالات را برای ما آماده کنید و بعد وقتی گزارش کار اعلام می‌شود گفته شود تا این مقالات هم رسیده است و از وزن مقالات نتیجه گیری شود که مسابقات در سطح بالایی بوده است.

وی عنوان کرد: باید دقت کنیم که مقاله سفارش داده شده ما را درگیر تجلیات می‌کند و نباید اسیر تجلیات شویم و باید تلاش کنیم که اصل پژوهش را در عرصه قرآن کریم گسترش دهیم و در جوانان کشورهای دیگر به ویژه کشورهای خودمان ایجاد انگیزه کنیم.

مدیر شبکه رادیویی تهران درخصوص پیشنهادی برای ارتقای این مسابقات در دوره بعدی، تصریح کرد: گمان می‌کنم که جمهوری اسلامی فوق العاده در مسائل هنری قرآن کریم پیشرو است و این موضوع کمک می‌کند که برگزار کنندگان مسابقات بتوانند نمایشگاه جنبی را با هنرهای قرآنی تدارک ببینند که در جوار سالن‌های برگزاری مراسم، جلوه‌های بصری و معنوی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر انگیزه گرایش به قرآن را در سایر کشورها تقویت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هنرهای قرآنی که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمایشگاه‌های قرآن کریم ارائه می‌شود، بسیار متنوع است، گفت: از خوشنویسی تا نگارگری و کارهای دیگر وجود دارد و ارائه نرم ‌فزارهای قرآنی می‌تواند آن دانشجویان را علاوه بر اشتراک گرفتن وخریداری کردن با هنرهای قرآنی کشورمان آشنا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در دانشگاه‌ها هم در میان اساتید و هم دانشجویان دو طیف هستند گروهی که گرایش قرآنی دارند و گروه دیگر بی‌اعتنا به این عرصه هستند و ما باید راهکاری را پیدا کنیم تا همگان به این عرصه اعتنا کنند و این کار مستلزم مشورت با برگزیده‌ها و خبره‌های این کارها است تا ایده دهند و خلاقیت ایجاد کنند و تشکیل اتاق فکر نیز راه‌کار دیگری است اما در نهایت من فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها را در شرایط ایده‌آل نمی‌بینم اما در شرایط نگران کننده‌ای هم نیست.

مدیر شبکه رادیویی تهران در پایان برگزاری پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در ماه ربیع‌الاول و تقارن با حماسه 9 دی را اتفاقی مناسب دانست و برای همه دانشجویان اهل قرآن آرزوی توفیق و برای دست اندکاران و برگزارکننده این مسابقات آرزوی سربلندی و عزت در دنیا و آخرت کرد.

انتهای پیام

کد N658418

وبگردی